Akademia Landowskiej – II Letni Festiwal Klawesynowy

Mamy przyjemność zaprosić na AKADEMIĘ LANDOWSKIEJ – II Letni Festiwal Klawesynowy, który realizujemy we współpracy z Fundacją Piąta Esencja.
Na scenie Starej Prochowni SCEK wystąpią: Weronika Kłosiewicz, Nathan Mondry, Maciej Skrzeczkowski, Władysław Kłosiewicz.
Koncert inauguracyjny odbędzie się 8 lipca o godz. 18.00.

Harmonogram koncertów Akademii Landowskiej – II Letniego Festiwalu Klawesynowego:

Poniedziałek, 8 lipca 2019 r., godz. 18.00
DOUBLE BASILIENSIS HARPSICHORD DUO (Weronika Kłosiewicz-Paine, Nathan Mondry) Les Goûts-Redivisés. Hommage à François Couperin

Środa, 10 lipca 2019 r., godz. 19.00
DOUBLE BASILIENSIS HARPSICHORD DUO Koncerty klawesynowe Jana Sebastiana Bacha

Piątek, 12 lipca 2019 r., godz. 19.00
Maciej Skrzeczkowski Rozmowa bogów

Sobota, 13 lipca 2019 r., godz. 19.00
Koncert uczestników kursu Władysława Kłosiewicza w ramach Akademii Landowskiej

Niedziela, 14 lipca 2019 r., godz. 19.00
Władysław Kłosiewicz Recital mistrzowski
Po recitalu artysta podzieli się z publicznością anegdotami z życia Wandy Landowskiej. Kłosiewicz jest bowiem uczniem Ruggiero Gerlina, jednego z najbliższych uczniów Wandy Landowskiej.

Akademia Landowskiej to projekt obejmujący kurs klawesynowy i festiwal muzyki klawesynowej, realizowany we współpracy Stołecznego Centrum Edukacji Kulturalnej z Fundacją Piąta Esencja.  Projekt Akademii w połączeniu z festiwalem ma na celu wspieranie młodych, uzdolnionych klawesynistów w rozwijaniu ich umiejętności i stworzeniu przestrzeni do ich zaprezentowania szerszej publiczności. Pierwszy Letni Festiwal Klawesynowy odbył się w lipcu 2018 r.
Patronka festiwalu, Wanda Landowska, była wybitną polską klawesynistką, pionierką ruchu muzyki dawnej, ale też twórczynią współczesnej szkoły klawesynowej. W tym roku obchodzimy 140. rocznicę jej urodzin i 60. rocznicę śmierci.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Materiały do pobrania:
Double Basiliensis Harpsichord Duo Les Goûts-Redivisés. Hommage à François Couperin 8 LIPCA 2019
Double Basiliensis Harpsichord Duo Koncerty klawesynowe J. S. Bacha 10 LIPCA 2019
Maciej Skrzeczkowski Rozmowa bogów 12 LIPCA 2019
Koncert uczestników Mistrzowskiego Kursu Klawesynowego profesora Władysława Kłosiewicza 13 LIPCA 2019
Władysław Kłosiewicz Recital mistrzowski 14 LIPCA 2019

 

Double Basiliensis Harpsichord Duo

Duet klawesynowy Double Basiliensis jest efektem długiej współpracy dwójki muzyków i przyjaciół, Weroniki Kłosiewicz i Nathana Mondry’ego. Młodych muzyków fascynuje odkrywanie możliwości wyrazowych repertuaru klawesynowgo z różnych okresów historycznych, ostatnio zwłaszcza z okresu dojrzałego Baroku i stylu galant. Istotną cechą zespołu jest również promocja nowych kompozycji klawesynowych, min. autorstwa Nathana, które łączą współczesny język muzyczny z dawnymi technikami kompozytorskimi.

Weronika i Nathan są absolwentami szwajcarskiej Scholi Cantorum Basiliensis w klasach klawesynu, organów i improwizacji. Współpracują regularnie od roku 2017. W ich podejściu podkreślają znaczenie zarówno wiedzy teoretycznej i dawnej praktyki wykonawczej oraz świadomość źródeł i estetyki w doborze środków wykonawczych. Nazwa zespołu odnosi się do instytucji, w której się poznali, studiowali i nadal poszerzają swoje muzyczne horyzonty i doświadczenia. W ten sposób chcą uhonorować Scholę i podkreślić wartość praktyki naukowej i wykonawczej, której ta słynna placówka hołduje.

Maciej Skrzeczkowski, klawesynista

Maciej Skrzeczkowski (rocznik 2001) ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I st. w Płońsku w klasie prof. Anny Koźniewskiej. Obecnie kontynuuje naukę w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie, najpierw u prof. Joanny Ławrynowicz-Just, obecnie w klasie fortepianu prof. Marka Brachy, w klasie klawesynu prof. Beaty Popis, w klasie kameralistyki prof. Anny Misior oraz w klasie organów prof. Jarosława Wróblewskiego.
Jest laureatem I Nagrody na XX Ogólnopolskim Turnieju Pianistycznym im. Haliny Czerny-Stefańskiej w Żaganiu, I Nagrody oraz nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworów Fryderyka Chopina na X Międzynarodowym Festiwalu Młodych Pianistów w Głubczycach, I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Witolda Lutosławskiego, I nagrody oraz nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego na II Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym „Od Bacha do Szymanowskiego” w Warszawie, II nagrody na V Turnieju Kameralnym w Bydgoszczy, I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Klawesynowym im. Wandy Landowskiej w Gdańsku oraz I nagrody na Podkarpackim Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Rzeszowie oraz III nagrody na Concorso Internazionale di Clavicembalo “Città di Milano”.
Występował solo m.in. w UMFC i Filharmonii Opolskiej, a także z orkiestrą w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy oraz w siedzibie Polskiego Radia.
Brał udział w lekcjach mistrzowskich, m. in. Elżbiety Stefańskiej, Wojciecha Świtały, Andrzeja Tatarskiego, Tobiasa Kocha, Katarzyny Drogosz, Geoffrey’a Goviera, Władysława Kłosiewicza, Daniela de Clercka, Nikolai’a Demidenki oraz Kristiana Bezuidenhouta.

profesor Władysław Kłosiewicz, klawesynista, dyrygent

Władysław Kłosiewicz – klawesynista i dyrygent. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie i Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Ostatni uczeń Ruggero Gerlina (1899-1983), asystenta i najbliższego współpracownika Wandy Landowskiej. Zwycięzca międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1981), Paryż-Dijon (1983), oraz ARD w Monachium (1984).

Od 1978 r. muzyk Polskiej Orkiestry Kameralnej i orkiestry Sinfonia Varsovia, współtwórca zespołu Concerto Avenna. Współpracował z wieloma wybitnymi solistami i dyrygentami, jak m.in.: Fr. Bruggen, R. Norrington, N. Harnoncourt, Ch. Hoghwood, R. Jacobs, W. Kuijken, Th. Hengelbrock, P. Muellejans, L. Duftschmidt, J. West, Y. Menuhin, H. Szeryng. Występował w Austrii, Belgii, Brazylii, Czechach, Estonii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Libanie, Luxemburgu, Niemczech, Portugalii, Rosji, Szwajcarii, Ukrainie, USA, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii i we Włoszech.

Jego solowy dorobek fonograficzny obejmuje m.in. wszystkie utwory klawesynowe L. Couperina i J. Ph. Rameau, Partity, Suity Francuskie i Wariacje Goldbergowskie J. S. Bacha (nagroda Fryderyk 2000), utwory J. J. Frobergera, sonaty D. Scarlattiego oraz największe wydawnictwo polskiej fonografii: komplet utworów F. Couperina (13 CD, nagrody: Fryderyk 2014, Clef d’Or 2014).

W latach 1993-2017 był związany z Warszawską Operą Kameralną, w której sprawował kierownictwo artystyczne orkiestry barokowej Musicae Antiquae Colegium Varsoviense. Jest autorem opracowania i pierwszej polskiej realizacji wszystkich zachowanych oper Claudia Monteverdiego: „L’Orfeo”, „Il Ritorno d’Ulisse in Patria” i „L’Incoronazione di Poppea”, a także jego nieszporów „Vespro della Beata Vergine”. Prowadził też opery „Imeneo”, „Rinaldo”, „Giulio Cesare” i „Ariodante” G.F.Haendla, jak również wiele innych dzieł operowych epoki baroku (w tym pierwsza w historii opera „Euridice” J.Periego z 1600 roku), a także dziesiątki koncertów oratoryjnych, symfonicznych i kameralnych.

W latach 1987-2004 profesor zwyczajny klawesynu i interpretacji muzyki przedklasycznej w Universitaet fuer Musik und darstellende Kunst w Grazu w Austrii. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.