Festiwal Sztuka Działa – III edycja

W dniach 24-29 listopada 2014 r. w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej odbyły się wyjątkowe spektakle, pokazy i koncerty trzeciej edycji Festiwalu „Sztuka Działa”.

Na program trzeciej edycji Festiwalu złożyło się dziewięć wydarzeń artystycznych. Wydarzenia festiwalowe odbywały się w Starej Prochowni SCEK, przy ulicy Boleść 2, oraz w kamienicy przy ulicy Jezuickiej 4. Na wszystkie wydarzenia festiwalowe był wstęp wolny, obowiązywała rezerwacja darmowych wejściówek.

 

 

Patron medialny trzeciej edycji „Festiwalu Sztuka Działa”:


SZTUKA DZIAŁA FEST w obiektywie Piotra Duszaka do obejrzenia na FB

Program trzeciej edycji „Festiwalu Sztuka Działa”

24.11.2014 (poniedziałek)

  • 19.00: Kolorowa, czyli biało-czerwona – spektakl
    reżyseria: Marcin Hycnar
    Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2

25.11.2014 (wtorek)

  • 19.00: Podaj Dalej 2014 – fragmenty projektu
    Stowarzyszenie Sztuka Nowa
    Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2

26.11.2014 (środa)

  • 18.00: Persefona – spektakl
    Grupy Teatralna „Pretekst”
    reżyseria: Anna Łoboda
    Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2
  • 19.00: Ania – spektakl
    Teatr Moralnego Niepokoju
    reżyseria: Marcin Kostyra
    Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2

27.11.2014 (czwartek)

  • 18.00: Laureaci 31. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Dozwolone do 21 / Up to 21- pokaz filmów
    Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2

28.11.2014 (piątek)

  • 18.00: Laureaci XX Festiwalu Teatralnego w XXVIII Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Kochanowskiego w Warszawie – spektakl „KTO”
    reż. Iga Dzięgielewska
    Scena Staromiejska SCEK, ul. Jezuicka 4
  • 19.00: Studio Skit – koncert Studio Skit – Dźwięki Ulicy
    Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2

29.11.2014 (sobota)

  • 18.00: Performer – monodram
    reżyseria: Bartosz Miłosz Martyna
    Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2
  • 19.00: Artysta. Mechanika ucieczki – spektakl
    reżyseria: Dawid Żakowski
    Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2

Kolorowa, czyli biało-czerwona – spektakl
reżyseria: Marcin Hycnar
występuje: Ryszard Starosta
Stara Prochowni SCEK, ul. Boleść 2
24.11.2014, godz. 19.00

fot. Anna Tomczyńska

Jak być patriotą w czasach pokoju? Wystarczy kochać swój kraj, wywieszać flagę, kasować bilet? Gdzie przebiega cienka granica między patriotyzmem a nacjonalizmem? Czy potrafimy ją w porę dostrzec? Kolorowa, czyli biało-czerwona, nowy spektakl w projekcie „Teatr w klasie”, porusza problem stosunku młodych ludzi do własnego kraju oraz łatwości, z jaką mogą manipulować nimi skrajne hasła i organizacje. Spektakl dla widzów od 14. roku życia.

Nagranie na You Tube

Podaj Dalej 2014 – fragmenty projektu
Stowarzyszenie Sztuka Nowa
Stara Prochowni SCEK, ul. Boleść 2
25.11.2014, godz. 19.00

PODAJ DALEJ to innowacyjny projekt edukacji kulturalnej. Jego celem jest umożliwienie spotkania się grup młodzieżowych uczestniczących w stałych zajęciach teatralnych na terenie Warszawy. Grupy te prowadzone są różnorodnymi technikami artystycznymi przez instruktorów i animatorów warszawskich organizacji pozarządowych i instytucji kulturalnych. W ramach projektu PODAJ DALEJ grupy młodzieżowe mają szansę spotkać się i stać się specjalistami zdobytych w trakcie zajęć teatralnych umiejętności. Podczas finałowego warsztatu każda z grup uczy znanych sobie technik pracy teatralnej uczestników innych grup. Zakończeniem projektu jest spektakl wykorzystujący wszystkie techniki przygotowany pod okiem reżysera przez wszystkich uczestników projektu. Więcej informacji o projekcie

W ramach trzeciej edycji „Festiwalu Sztuka Działa” odbędzie się pokaz szkiców teatralnych inspirowanych „Świętem wiosny” Igora Strawińskiego przygotowanych przez dwie grupy młodzieżowe uczestniczące w projekcie PODAJ DALEJ 2014 – grupę młodzieżową współpracująca ze Stowarzyszeniem Sztuka Nowa w Warszawie i młodzieżowy Teatr Maska działający w Miejskim Ośrodku Kultury w Sochaczewie.

Teatr „Maska” w Sochaczewie
Opieka artystyczna: Dawid Żakowski

„Oto jest historia pewnej wiosny, wiosny, która była prawdziwsza, bardziej olśniewająca i jaskrawsza od innych wiosen, wiosny, która po prostu wzięła serio swój tekst dosłowny…” – tymi słowami z opowiadania Brunona Schulza rozpoczyna swoją historię o wiośnie Teatr Maska. Partytura muzyczna „Święta wiosny” została tu przełożona na postmodernistyczną ścieżkę dźwiękową. Szkic przedstawia dwie równoległe historie. Jedna snuta z perspektywy mikrospołeczności ogarniętego szałem zbiorowego pędu cywilizacyjnego, druga z perspektywy jednostki poszukującej alternatywnych form relacji z naturą. Przy tworzeniu autorskiego scenariusza młodzi aktorzy inspirowali się tekstami Artura Rimbauda, Davida Thoreau i Wacława Niżyńskiego, w których można doszukiwać się głoszenia idei powrotu do natury oraz pionierskich manifestów współczesnych ekologów.

Występują: Aleksandra Gersz, Katarzyna Fornalska, Justyna Kania, Aleksandra Maciejewska, Karolina Miałkos, Agnieszka Olender, Zuzanna Paduch, Konrad Paluchowski, Małgorzata Popławska, Dawid Rębowski, Olga Siekierska

Młodzieżowa grupa Stowarzyszenia Sztuka Nowa z Warszawy
Opieka artystyczna: Małgorzata Suś, Maciej Tomaszewski i Dawid Żakowski

„Unosząca się kurtyna odsłania surowy i dziki krajobraz, pełen głazów i skał, pośród których nieruchomo siedzą dwie grupy: chłopcy i dziewczęta. Siedzą wpatrzeni, czekając na znak świętego kamienia” – tak było 101 lat temu. To fragment libretta „Święta wiosny” Igora Strawińskiego w choreografii Wacława Niżyńskiego. Grupa teatru fizycznego Stowarzyszenia Sztuka Nowa prowadzona przez młodych performerów Małgorzatę Suś i Macieja Tomaszewskiego przygotowała własną wersję fragmentu tego klasycznego dzieła. W pokazie pojawią się struktury ruchowe inspirowane pojęciami takimi, jak „rytuał” czy „ofiara”. Inspiracją były dotychczas powstałe choreografie „Święta wiosny”, m.in. Wacława Niżyńskiego, Maurice’a Bejarta, Piny Bausch, tekst libretta utworu, ale też codzienne gesty i czynności, wykonywane bezrefleksyjnie, pozwalające utrzymać życie w uspokajającej porządkującej je powtarzalności. Dyskusje o współczesnych wymiarach rytualności i realizowaniu się kategorii ofiary w dzisiejszym świecie dotykały relacji społecznych i relacji płci. W procesie treningu fizycznego wypracowane zostały struktury choreograficzne oraz indywidualne improwizacje uczestników, które stworzyły słowno-ruchową partyturę tego szkicu teatralnego.

Występują: Aleksandra Kostrzewa, Aleksandra Olszowska, Aneta Szabelewska, Gabriel Żochowski, Jan Borek, Kamil Polański, Karolina Szczypek, Kinga Osowska, Martyna Falkowska, Maciej Tomaszewski, Ruth Madule.

Persefona – spektakl
Grupy Teatralna „Pretekst”
reżyseria: Anna Łoboda
scenariusz: Maria Schejbal
Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2
26.11.2014, godz. 18.00

O tym, jak bliskie mogą być nam dzisiaj motywy mitologiczne i jak oryginalnie można ich użyć do poznawania rozterek współczesnego człowieka, opowiada nagrodzona podczas II Mazowieckiego Festiwalu Teatrów Szkolnych im. Wojciecha Siemiona inscenizacja Grupy Teatralnej „Pretekst” z „Dworku na Długiej” w Warce. Spektakl „Persefona” autorstwa Marii Schejbal, to opowieść o spotkaniu i swoistym dialogu dwóch światów: tego starogreckiego i dzisiejszego. Dla starożytnych Greków oczywistym było, że otaczający ich bogowie mają wszystkie cechy ludzkie, że wyglądają, myślą i działają podobnie jak ludzie. Jak jednak pokazać Persefonę, Demeter i Hekate w zderzeniu ze współczesnością, w konfrontacji z naszą dzisiejszą mentalnością, tradycją i kulturą? Bardzo ciekawy sposób znalazła na to Ania Łoboda, reżyser spektaklu. Tak ważne dla nas wszystkich problemy związane z rozterkami życiowych wyborów i ich konsekwencjami, uczuciami i walką lub biernością wobec przeznaczenia, pokazane zostały jako swoista projekcja zdarzeń w formie poetyckiego i bardzo plastycznego rytuału. Ważnym elementem wzbogacającym przekaz oraz budującym klimat spektaklu są wyświetlane na dużym ekranie obrazy, a jego uzupełnieniem scenografia i oprawa muzyczna. Młody zespół teatralny prezentuje się znakomicie, z powodzeniem udźwignął trudne zadania aktorskie, a Ania Łoboda po raz kolejny zachwyciła nas niezwykłą wrażliwością i wyobraźnią reżyserską. Znów mamy pretekst do przemyśleń i do spędzenia miłych chwil podczas spektaklu…
(tekst na podstawie recenzji Anny Owczarczyk)

Występują: Anita Śliszewicz, Joanna Norberciak, Katarzyna Pietrzak, Aleksandra Marczak, Karolina Durajczyk, Dominika Szczepańska, Bartosz Chojnacki

19.00: Ania – spektakl
Teatr Moralnego Niepokoju
reżyseria: Marcin Kostyra
Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2
26.11.2014, godz. 19.00

„Teatr Moralnego Niepokoju” to grupa teatralna tworzona przez wychowanków z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 4 z Warszawy. Chłopców, którzy kochają teatr i lubią grać, ponieważ sprawia im to niebywałą przyjemność. Nasi aktorzy stawiają sobie za cel wzruszać widza i prowokować Go do myślenia. Teatr Moralnego Niepokoju nie jest szkolnym teatrzykiem z księciem w papierowej koronie, to katharsis w wykonaniu niepokornych nastolatków.

Spektakl „Ania” opowiada o przyjaźni, lojalności, o miłości do bliskich oraz o jej braku, o nieodwracalnych błędach młodości, poczuciu winy, zbrodni i karze osadzonej gdzieś we współczesnej Polsce.

Laureaci 31. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Dozwolone do 21 / Up to 21 – pokaz filmów
Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2
27.11.2014, godz. 18.00

Idea powstała w 1983 roku z inicjatywy Federacji Niezależnych Twórców Filmowych i zdobyła uznanie w środowisku młodych filmowców. Festiwal umożliwia przeniesienia amatorskich filmów na wielki ekran, a także integrację środowiska młodych filmowców oraz wymianę doświadczeń. Konkurs ma charakter otwarty, napływają na niego zgłoszenia zarówno z Polski, jak i z całego świata. Co ważne – jedynym wymogiem jest wiek – poniżej 21 lat – nie ma za to granicy wieku, od której można brać udział w konkursie. Poziom konkursu stoi na bardzo wysokim poziomie. Filmy ocenia profesjonalne jury młodych, które obraduje na terenie każdej z dzielnic biorących udział w wydarzeniu. Filmy opatrzone są napisami w języku angielskim.
Organizatorem jest Biblioteka Publiczna im. St. Staszica w dzielnicy Bielany m.st. Warszawy.

Na trzeciej edycji „Festiwalu Sztuka Działa” pokazane zostaną następujące filmy (edycja 2014):

GRAND PRIX
Berek / TAG (Poland)
Paulina Modła, Alicja Piotrowska, Katarzyna Safian, Paulina Szmigielska, Kinga Wójciak, Andrzej Żukowicz, Hanna Kowalska, Wiktor Kramski, Karolina Łatowska

I MIEJSCE
This to shall pass / To minie (United Kingdom)
Mikaela King, Lillie Davidson

II MIEJSCE
Burn, Christmas Tree! / Choinko, płoń! (Russia)
Boris Volokh

III MIEJSCE
Kulawi / The Lame (Poland)
Michał Turlewicz

WYRÓŻNIENIE
„W sumie moglibyśmy nakręcić jakiś film” / „Why don’t we make a movie?”
Adrian Pacholec, Adrian Dulnik

Więcej informacji o 31. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Dozwolone do 21 / Up to 21:http://www.upto21.pl/

Laureaci XX Festiwalu Teatralnego w XXVIII Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Kochanowskiego w Warszawie – spektakl „KTO”
reż. Iga Dzięgielewska
Scena Staromiejska SCEK, ul. Jezuicka 4
28.11.2014, godz. 18.00

Grand Prix XX Festiwalu Teatralnego w Kochanowskim zdobył spektakl „KTO?”, w reżyserii Igi Dzięgielewskiej.

Czy umarli zadają sobie pytanie czemu umarli?
Jakie mamy podejście do śmierci w dzisiejszych czasach?
Kolejna śmierć, kolejny zapis na czarnej karcie. Tylko kto użył pióra?
Ukrzyżowanie Chrystusa, dance macabre, barokowa śmierć za wiarę, werterowskie samobójstwa.
Jaki sposób śmierci Ty wybierasz?
Przyjdź i wygraj darmowe miejsce na e-cmentarzu!

Występują: Anna Kozłowska, Jan Kwapisiewicz, Michał Materna, Jakub Wysocki, Hanna Śmiałowska, Maja Milewska, Sebastian Siński, Natalia Bui, Szymon Lempkowski, Julia Chatys, Helena Urbańska.

Festiwal Teatralny jest organizowany co roku z inicjatywy przede wszystkim uczniów oraz absolwentów XXVIII Liceum i cieszy się zainteresowaniem mediów oraz widowni. W Festiwalu, prócz uczniów z tejże szkoły, biorą udział uczniowie z innych warszawskich liceów. Jego 1. edycja odbyła się w 1995 roku, w 2010 roku do skutku doszła 16. edycja imprezy. Pomysłodawcą i szefem trzech pierwszych edycji festiwalu był Maciej Chmiel.

Studio Skit – rap koncert Studio Skit – Dźwięki Ulicy
Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2
28.11.2014, godz. 19.00
Wystąpią: Joker, Victoria Squad, Paśka, Wera Sosna, Gmuras / Szczepan, WolnoSkładnia

Wytwórnia, studio nagrań, fundacja, dobry flow. Jesteśmy wytwórnią. Rap nagrywamy od 2005 roku. Stawiamy na ludzi, a nie na produkt. Przez nasze studia przewinęły się setki młodych raperów, z których część wyrastając z warszawskiego podziemia, trafiła do mainstreamu polskiego Hip-hopu. Pracowaliśmy już z takimi artystami, jak olar, Młody M, Hinol (Polska Wersja) czy Tłusty. Mamy studio nagraniowe w centrum Warszawy. Raperom, z którymi podejmujemy współpracę, pomagamy w profesjonalnym nagraniu płyty, a później w jej promocji, organizujemy koncerty i imprezy. Nie jesteśmy zwykłą wytwórnią. Nasi Raperzy to nie produkt tylko ludzie, którzy tworząc muzykę, zmieniają swoją rzeczywistość. Nasze studio jest otwarte nawet na najbardziej początkujących raperów. Jesteśmy wytwórnią z misja społeczną – wydobywamy z rapu pozytywny przekaz, a naszym raperom poprzez zrozumienie i rozmowę pomagamy w trudnościach.

Celem Studio Skit jest promowanie młodych, zdolnych artystów oraz wzmacnianie ich pozytywnego przekazu. To, co odróżnia Studio Skit od innych miejsc, to możliwość nagrywania przez młodych raperów nieodpłatnie. Nasi artyści to ludzie, dla których rap jest życiem i prawdą. Każdy człowiek ma swoją historię, im trudniejsze warunki i sytuacje napotkane w życiu, tym większa waga odnalezienia drogi poprzez pasję i narzędzia do tego, by je realizować. To założenie realizujemy.

Zagląda do nas sporo ludzi, w tym sporo zdolnych i mających swoją wizję. Warto, by usłyszało ich szersze grono, niż tylko ziomki z dzielnicy.

Więcej informacji o Studio Skit

Performer – monodram
reżyseria: Bartosz Miłosz Martyna
choreografia i współpraca: Aleksandra Dziurosz
muzyka: Aleksandra Bilińska, Aldona Nawrocka, Marek Kacprzak, Fryderyk Chopin (fragm.)
Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2
29.11.2014, godz. 18.00

Kim jest performer? Czym jest performans? Te dwa pytania funkcjonują w świadomości „przeciętnego zjadacza chleba” obok pytań: „jak żyć?” lub „czym jest prawda?”. Koegzystują, rzecz jasna, w pewnym od siebie dystansie, wszak konieczne jest posiadanie priorytetów. Nadszedł czas, by ponownie zadać pytania o performans i performera – i tak oto padną ze sceny wpisane w pełni autorski monodram zatytułowany „Performer”. Jak na niedoszłego filozofa przystało, postawienie ich przez autora, nie daje gwarancji uzyskania jednoznacznej odpowiedzi. Na scenie gościnnie pojawi się performer, gwiazda światowego formatu – Otto Skrävlare. Spektakl otrzymał nagrody i wyróżnienia: Nagroda II Olsztyńskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora (2014), I Nagroda XVI Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku (2014), Wyróżnienie na XII Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego w Warszawie (2014).

Artysta. Mechanika ucieczki – spektakl
reżyseria: Dawid Żakowski
Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2
29.11.2014, godz. 19.00

fot. Jan Borek

W spektaklu „Artysta. Mechanika ucieczki” spotykają się postaci pozornie od siebie odległe: amerykański pisarz Edgar Allan Poe, polski raper Tadeusz Polkowski, projektant gier komputerowych Phil Fish, żona poety Thomasa Stearnsa, Eliota Vivienne Haigh-Wood, wokalista i twórca zespołów Pidżama Porno i Strachy na Lachy Krzysztof „Grabarz” Grabowski, redaktor naczelny magazynu „Elle” Jean-Dominique Bauby, głuchoniema amerykańska pisarka Hellen Leller oraz niemiecki fotograf Helmut Newton. Zetknięcie się ośmiu wyobcowanych postaci w ściśle ograniczonej przestrzeni scenicznej umożliwia badanie mechanizmów ucieczki, w jakie te osoby były lub są uwikłane. Erich Fromm w książce „Ucieczka od wolności” wyodrębnia dwa podstawowe mechanizmy. Według niego jedną z dróg ucieczki jest dążenie jednostki do „wolności pozytywnej”, dobrowolnie łącząc się ze światem poprzez miłość i pracę, przez autentyczną ekspresję swych emocjonalnych, zmysłowych i intelektualnych dyspozycji. Drugim wyjściem jest cofnięcie się, rezygnacja z wolności i próba przezwyciężenia samotności. Ten rodzaj ucieczki ma charakter wewnętrznego przymusu, podobnie jak każda paniczna ucieczka przed groźbą; oznacza także w mniejszym lub większym stopniu rezygnację z indywidualności i nienaruszalności „ja”.

W spektaklu „Artysta. Mechanika ucieczki” biogramy artystyczne stają się pretekstem do dialogu z widzem na temat indywidualnych uwarunkowań związanych z czasem i kontekstem społecznym, w jakim wybrana jednostka funkcjonuje. Brak linearnej narracji pozwala uruchomić różnorodne formy ekspresji i daje możliwość zabawy konwencjami, przenosząc widzów w sytuację rockowego lub hiphopowego koncertu, seansu psychoanalitycznego, wywiadu ze znaną postacią, autorskiego spotkania promocyjnego, czy też w rzeczywistość gry komputerowej.

W spektaklu „Artysta. Mechanika ucieczki” można oglądać młodych aktorów, którzy od ponad roku pracują razem w projektach Teatru Fizycznego organizowanych przez Stowarzyszenie Sztuka Nowa. Wspólnie zrealizowali już m.in. projekty: „W poszukiwaniu tożsamości”, „Podaj dalej”, „Mapy pamięci”, „Gdyby to była moja ulica” i „Na scenie doświadczeń”. Spektakl „Artysta. Mechanika ucieczki” został stworzony w ramach wyprawy do Gruzji, która odbyła się w sierpniu 2013 roku w ramach projektu „Na scenie doświadczeń”.

 

Materiały video: