Kurs Wiedzy o Sztuce Współczesnej

4 października 2023 roku rozpoczęliśmy kolejną, trzynastą  już edycję kursu z cyklu „Sztuka naszych czasów”, zatytułowanej „Oswajanie nowoczesności”.

Podobnie jak w latach ubiegłych zajmować się będziemy zjawiskami  i procesami, które na przestrzeni ostatnich 120 lat doprowadziły do gruntownego przeobrażenia sztuk plastycznych.

Zajęcia adresowane są do szerokiej grupy słuchaczy zainteresowanych głębszym poznaniem sztuki XX wieku, a w szczególności do nauczycieli, ale także
do młodzieży przygotowującej się do studiów na kierunkach artystycznych – do przyszłych plastyków, architektów i historyków sztuki, oraz studentów kierunków humanistycznych.

Chcemy, aby nasze zajęcia były atrakcyjne zarówno dla nowych słuchaczy, jak też i dla tych, którzy uczestniczyli w poprzednich odsłonach cyklu. Część tematów będzie zupełnie nowa, a niektóre wykłady pogłębią pewne zagadnienia obecne wcześniej. Kurs obejmować będzie około 28 półtoragodzinnych spotkań. Kursanci na zakończenie zajęć będą mogli otrzymać świadectwo ukończenia kursu.

Uwaga! Zmiany w harmonogramie Kursu Wiedzy o Sztuce Współczesnej:

  • 6 marca 2024 r. odbędzie się wykład dr Olafa Kwapisa zatytułowany Metropolia i prowincja. Rzym 1870-1911, natomiast wystąpienie prof. dr hab. Marii Poprzęckiej Paryż Mitteranda zostało przeniesione na 15 maja 2024 r. Wykład prof. dr hab. Roberta Cieślaka pt.  Futuryzm. Nie tylko „czwarty wymiar w malarstwie”  zaplanowano na 22 maja 2024 r.
  • 22 listopada 2023 r. odbędzie się wykład zatytułowany Kamień, bluszcz i zmysły: ogród jako performans i rzecz, który poprowadzi prof. dr hab. Marta Leśniakowska. Wykład mgr Doroty Płuciennik pt. Odzyskiwanie Wawelu – historia wzgórza od zaborów do II wojny został przeniesiony na 10 kwietnia 2024 r. Jednocześnie informujemy, że zmianie uległa również kolejność wykładów zaplanowanych na marzec 2024 r.

Przedstawiamy zaktualizowany harmonogram spotkań:

4 października 2023 – prof. dr hab. Marta Leśniakowska
Wykład inauguracyjny: Sztuka – co to znaczy?

11 października 2023 – prof. dr hab. Waldemar Baraniewski
Gruppa – spojrzenie po 40 latach          

18 października 2023 – mgr Dorota Płuciennik
Nie tylko buty – imperium Tomáša Baťy 

25 października 2023 – mgr Kaja Rupocińska
Eric Ravilious (1900-1942) i kolonia artystów w Sussex – środowisko równoległe do Bloomsbury Group: nowe spojrzenie na  angielskie malarstwo pejzażowe          

8 listopada 2023 – dr Aleksandra Jatczak-Repeć
Gwiazdy polskiej mody – cz. 2

15 listopada 2023 – mgr Joanna Falkowska-Kaczor
Andrzej Wróblewski – poruszające malarstwo, krótkie, intensywne życie:
współczesne perspektywy badawcze i interpretacyjne w świetle kilku znaczących wystaw poświęconych Wróblewskiemu w ostatnich latach

 22 listopada 2023 – prof. dr hab. Marta Leśniakowska
Kamień, bluszcz i zmysły: ogród jako performans i rzecz

29 listopada 2023 – dr Aleksandra Jatczak-Repeć
Gwiazdy polskiej mody –  cz. 3

6 grudnia 2023 – mgr Przemysław Głowacki
Marlene Dumas. Malarski dotyk        

13 grudnia 2023 – mgr Dorota Płuciennik
Jedziemy do wód – o architekturze uzdrowiskowej w II Rzeczpospolitej

10 stycznia 2024 – prof. dr hab. Marta Leśniakowska
Muzeum dzisiaj: etyka, polityka i współczesne praktyki muzealne       

31 stycznia 2024 – prof. dr hab. Maria Poprzęcka   
Sztuka wobec AIDS

7  lutego 2024 – dr Aleksandra Jatczak-Repeć
Historia mody ekologicznej/zrównoważonej/świadomej  

14 lutego 2024 – prof. dr hab. Waldemar Baraniewski
„Wszystko jest wszędzie”. Kim był Martin Kippenberger?  

21 lutego 2024 – prof. dr hab. Marta Leśniakowska
Postkolonializm i sztuka

28 lutego 2024 – mgr Przemysław Głowacki
Anselm Kiefer i jubileusz Serenissimy

6 marca 2024 – dr Olaf Kwapis
Metropolia i prowincja. Rzym 1870-1911   

13 marca 2024 – mgr Dorota Płuciennik
Święto wiosny – balety rosyjskie Diagilewa   

20 marca 2024 – mgr Kaja Rupocińska
General Idea, czyli kanadyjska sztuka konceptualna 

10 kwietnia 2024 – mgr Dorota Płuciennik
Odzyskiwanie Wawelu – historia wzgórza od zaborów do II wojny

17 kwietnia 2024 – dr Aleksandra Jatczak-Repeć
„W hołdzie Kim Lee” – Moda, płeć i drag!    

24 kwietnia 2024 – mgr Przemysław Głowacki
Małgorzata Mirga-Tas. Przeczarowując tradycję        

8 maja 2024 – dr Olaf Kwapis
Carl Friedrich Schinkel. Teczka architekta       

15 maja 2024 – prof. dr hab. Maria Poprzęcka
Paryż Mitteranda

22 maja 2024 – prof. dr hab. Robert Cieślak
Futuryzm. Nie tylko „czwarty wymiar w malarstwie”   

29 maja 2024 – prof. dr hab. Dorota Folga-Januszewska
Dotyk, kolor, dźwięk: „nowa sztuka, nowe muzea” – cz. I         

5 czerwca 2024 – prof. dr hab. Dorota Folga-Januszewska
Dotyk, kolor, dźwięk: „nowa sztuka, nowe muzea” – cz. II

12 czerwca 2024 – dr Magdalena Wróblewska
Kto się boi fotografii? O strachu przed nowym medium w XIX wieku

 

DOKUMENTY DO POBRANIA:
Zasady uczestnictwa w Kursie Wiedzy o Sztuce Współczesnej 2023/2024
Klauzula informacyjna dla uczestnika uczestnika Kursu Wiedzy o Sztuce Współczesnej

Koordynatorka merytoryczna:
Halina Polak, historyczka sztuki

Koordynatorka organizacyjna:
Monika Orzoł
22 277 06 09, monika.orzol@eduwarszawa.pl, scek@eduwarszawa.pl

 

 

Poprzednie Edycje