15 października 2025 roku, świętując jubileusz piętnastej edycji naszego cyklu, rozpoczęliśmy spotkanie od symbolicznego tortu.
Tego dnia zainaugurowaliśmy kolejną, piętnastą już edycję kursu z cyklu „Sztuka naszych czasów”, zatytułowaną „Lubimy nowoczesność”.
Podobnie jak w latach ubiegłych, zajmować się będziemy zjawiskami i procesami, które na przestrzeni ostatnich 130 lat doprowadziły do głębokiego przeobrażenia sztuk plastycznych.
Zajęcia adresowane są do szerokiego grona słuchaczy zainteresowanych pogłębionym poznaniem sztuki XX i XXI wieku — w szczególności do nauczycieli, ale także do młodzieży przygotowującej się do studiów na kierunkach artystycznych, przyszłych plastyków, architektów i historyków sztuki, a także do studentów kierunków humanistycznych.
Chcemy, aby nasze zajęcia były atrakcyjne zarówno dla nowych uczestników, jak i dla tych, którzy brali udział w poprzednich edycjach cyklu. Część tematów będzie zupełnie nowa, natomiast niektóre wykłady pogłębią zagadnienia omawiane wcześniej.
Kurs obejmuje około 28 półtoragodzinnych spotkań. Uczestnicy po jego zakończeniu będą mogli otrzymać świadectwo ukończenia kursu.
Harmonogram wykładów:
15 października 2025 – prof. dr hab. Maria Poprzęcka
Nieodbudowany – spory o odbudowę Zamku Królewskiego w Warszawie
1945-1970
22 października 2025 – mgr Przemysław Głowacki
Helen Frankenthaler i artystki abstrakcyjnego ekspresjonizmu
29 października 2025 – mgr Dorota Płuciennik
Wielkie paryskie wystawy w I połowie XX wieku. Część I: 1900 i 1925
5 listopada 2025 – mgr Dorota Płuciennik
Wielkie paryskie wystawy w I połowie XX wieku. Część II: 1931 i 1937
19 listopada 2025 – prof. dr hab. Marta Leśniakowska
Przed obrazem: Dlaczego „Guernica” jest najważniejszym obrazem XX wieku?
26 listopada 2025 – prof. dr hab. Waldemar Baraniewski
Amazonki rzeźby polskiej – Ślesińska, Szapocznikow, Więcek, Zbrożyna
3 grudnia 2025 – mgr Przemysław Głowacki
Stefan Gierowski. W 100-lecie urodzin
10 grudnia 2025 – mgr Dorota Płuciennik
Alternatywny modernizm – architektura Jože Plečnika
7 stycznia 2026 – prof. dr hab. Waldemar Baraniewski
Andrzej Wróblewski. Z czego korzysta wyobraźnia artysty
14 stycznia 2026 – mgr Przemysław Głowacki
Zofia i Roman Artymowscy. Artystyczne indywidualności
4 lutego 2026 – mgr Kaja Rupocińska
Pionierki ruchu Arts and Crafts, czyli o tym, jak myśl Williama Morrisa zainspirowała kobiety – artystki do odrodzenia sztuk i rzemiosł na własnych zasadach
11 lutego 2026 – prof. dr hab. Marta Leśniakowska
Przed obrazem: Picasso i „Las Meninas”
18 lutego 2026 – prof. dr hab. Dorota Folga-Januszewska
Względność oryginałów. XIX i XX wiek – stulecia kopii
25 lutego 2026 – mgr Joanna Falkowska-Kaczor
Odbudowa? Rekonstrukcja? Retrowersja! O postmodernistycznej architekturze starówki elbląskiej
4 marca 2026 – prof. dr hab. Waldemar Baraniewski
Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby – refleksje po wystawie
11 marca 2026 – dr Aleksandra Jatczak-Repeć
Moda z Paryża. Haute couture – co to takiego?
18 marca 2026 – mgr Kaja Rupocińska
Józef Czapski, czyli „Nie liczy się realizm czy antyrealizm, liczy się prawda”.
Wykład w 130. rocznicę urodzin artysty
25 marca 2026 – dr Agnieszka Morawińska
Między ogrodem klasycznym a romantycznym
1 kwietnia 2026 – dr Aleksandra Jatczak-Repeć
Moda z USA
8 kwietnia 2026 – prof. dr hab. Waldemar Baraniewski
Od agencji reklamowej do kolekcji sztuki – jak to robił Charles Saatchi
15 kwietnia 2026 – prof. dr hab. Marta Leśniakowska
Przed obrazem: Edward Hopper – „Jastrzębie nocy” i „Nowojorskie kino”
22 kwietnia 2026 – dr Agnieszka Morawińska
Mimo wszystko – malarstwo: ugrupowania Śmietanka (lata 70.) – Gruppa (lata 80.)
29 kwietnia 2026 – prof. dr hab. Maria Poprzęcka
Pracownia artystyczna – dokument poglądów na sztukę
6 maja 2026 – prof. dr hab. Dorota Folga-Januszewska
Względność czasu, czyli sztuka współczesna w muzeach sztuki „dawnej”
13 maja 2026 – prof. dr hab. Marta Leśniakowska
Powiększenie: Antonioni i fotografia
20 maja 2026 – mgr Joanna Falkowska-Kaczor
Co kryje szafa Erny Rosenstein. Prywatny surrealizm i trauma
27 maja 2026 – dr Aleksandra Jatczak-Repeć
Moda włoska
10 czerwca 2026 – dr Aleksandra Jatczak-Repeć
Moda z Londynu
Liczba miejsc jest ograniczona.
Brak wolnych miejsc.
Odpłatność za udział w kursie wynosi 270 PLN.
Wykłady odbywają się w wybrane środy, w godz. 18:00-19:30.
Dokumenty:
Zasady uczestnictwa w Kursie Wiedzy o Sztuce Współczesnej 2025/2026
Klauzula informacyjna dla uczestnika Kursu Wiedzy o Sztuce Współczesnej 2025/2026
Koordynatorka merytoryczna:
Halina Polak, historyczka sztuki
Koordynatorka organizacyjna:
Monika Orzoł
22 277 06 09, monika.orzol@eduwarszawa.pl, scek@eduwarszawa.pl
Szanowni Państwo,
zachęcamy do wypełnienia formularza wstępnej deklaracji uczestnictwa w Kursie Wiedzy o Sztuce Współczesnej 2025/2026 (edycja XV).
FORMULARZ ELEKTRONICZNY(kliknij)
Po weryfikacji formularza otrzymają Państwo maila potwierdzającego przyjęcie zgłoszenia.
UWAGA! Liczba miejsc jest ograniczona. W przypadku przekroczenia limitu miejsc zostaną Państwo wpisani na listę rezerwową.
Harmonogram wykładów oraz wszystkie niezbędne informacje dotyczące kursu prześlemy mailowo we wrześniu 2025 r.
Wiadomość otrzymają osoby, które wypełniły wniosek papierowy (kontynuacja) lub zgłosiły się za pośrednictwem elektronicznego formularza.
Więcej o kursie oraz harmonogramy poprzednich edycji dostępne są na stronie: https://scek.pl/kurs-wiedzy-o-sztuce-wspolczesnej/