Letnia Akademia Dziennikarstwa
25 – 29 sierpnia 2025, godz. 12:00-16:00 (we wtorek 26.08 wyjątkowo w godz. 13-17)
Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej, ul. Jezuicka 4, sala 112
j
Zapisz się wypełniając elektroniczny formularz zgłoszenia:
ELEKTRONICZNY FORMULARZ ZGŁOSZENIA
– kliknij tutaj, aby wypełnić
Do formularza należy dołączyć wydrukowaną i podpisaną kartę zgłoszenia na zajęcia realizowane w ramach projektu “Lato w SCEK 2025”
POBIERZ KARTĘ ZGŁOSZENIA
Liczba miejsc: 16 osób (pierwszeństwo mają osoby, które zapiszą się na pięć dni warsztatów).
Decyduje kolejność zgłoszeń.
Zajęcia są nieodpłatne, finansowane z budżetu m.st. Warszawy.
Sprawdź jak przebiegały warsztaty podczas poprzednich edycji:
Letnia Akademia Dziennikarstwa w SCEK
Warsztaty z mistrzami:
Inny – Obcy – Swój
warsztat mistrzowski Anny Dudzińskiej
PONIEDZIAŁEK 25 SIERPNIA 12.00-16.00
SCEK, ul. Jezuicka 4, sala 112
Zapisz się – tutaj
Reportaż radiowy, audiodokument, audioserial w poszukiwaniu opowieści o tożsamości.
Jak opowiadać w reportażu radiowym o różnych kulturach, miejscach i tożsamościach? Jak poszukiwać wspólnego języka, który nie zapomina o różnicach, ale jednocześnie wyłapuje to, co wspólne. Czy warto zamiast zdjęć i pocztówek kolekcjonować dźwięki z całego świata? Jak wygląda praca radiowej reporterki/reportera na styku kultur i w różnych miejscach świata.
A o tym, że słuchanie jest ważne, pięknie powiedział kiedyś Walter Jackson Ong, amerykański filozof i jezuita, profesor literatury angielskiej: „Kiedy patrzysz, stoisz na krawędzi świata. Kiedy słuchasz, jesteś w jego centrum”.
Anna Dudzińska
– dziennikarka radiowej Trójki przez wiele lat związana z Polskim Radiem Katowice, współpracuje też z Raportem o stanie świata Dariusza Rosiaka.
Autorka reportaży i audycji dokumentalnych wielokrotnie nagradzanych m.in. Prix Italia (wraz z Anną Sekudewicz), Nagrodą im Ryszarda Kapuścińskiego, Nagrodą Grand Press, tytułem Podcastu Roku i statuetką Audionomia Awards. Jej audiodokumenty przybliżają świat obcych kultur i nieoczywistych mniejszości – od rodzinnego Śląska po opowieści o krajach arabskich. Przez cztery lata była korespondentką Polskiego Radia w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, co zaowocowało książką „Dubaj. Miasto Innych ludzi” opublikowaną w 2022 r. przez Wyd. Marginesy. Wraz z Fundacją „Pisma” stworzyła audioserial dokumentalny „Saamowie. Wyrzut sumienia Skandynawii”.
Fot. Maciej Zygmunt
Historie oparte na faktach: film, biografia, reportaż literacki
warsztat mistrzowski Macieja Pisuka
WTOREK 26 SIERPNIA wyjątkowo w godz. 13.00-17.00
SCEK, ul. Jezuicka 4, sala 112
Zapisz się – tutaj
Opowieść – co to jest? Dlaczego opowiadamy? Jakich opowieści chcemy słuchać?
Czy można patrzeć na świat oczami innych? Jak opowieści wpływają na rzeczywistość? (i odwrotnie).
Fotografia, fotoreportaż – jak opowiadać obrazem?
Co to jest medium? Dlaczego pewne opowieści bardziej „pasują” do filmu, a inne do literatury?
Maciej Pisuk
– pisarz, scenarzysta i fotograf. Absolwent Studium Scenariuszowego przy PWSFTviT w Łodzi. Autor m.in.: sztuki Teatru TV „Gwiazdy i los człowieka”, scenariusza filmu „Jesteś bogiem” (reż. Leszek Dawid) i „Bez ciebie mnie nie będzie. Historia Grażyny i Jacka Kuroniów”. Współscenarzysta filmu „Zielona granica” (reż. Agnieszka Holland). Autor książki reporterskiej „Staniemy się tacy jak on. Głosy z przeklętej ulicy” i cyklu fotograficznego „Pod skórą”, będącego dokumentacją społecznego pejzażu warszawskiej Pragi.
Fot. Rafał Milach / z archiwum Macieja Pisuka
Jak rozmawiać z „trudnym” bohaterem?
warsztat mistrzowski Justyny Dąbrowskiej
ŚRODA 27 SIERPNIA 12.00-16.00
SCEK, ul. Jezuicka 4, sala 112
Zapisz się – tutaj
Dlaczego z jednymi osobami rozmawia nam się łatwiej a z innymi trudniej? Po czyjej stronie są przeszkody? Dlaczego czasem rozmowa się „nie klei”? Jak rozpoznawać te trudności i jak je przezwyciężać? Czy wolno nam rozmawiać z kimś, kto niedawno doświadczył traumy? Co zrobić, aby tej osoby nie dotknąć, nie zranić? Czym rozmowa różni się od wywiadu?
Justyna Dąbrowska
– psycholożka, psychoterapeutka, redaktorka, wywiadowczyni. Założycielka i wieloletnia redaktor naczelna miesięcznika „Dziecko”.
Autorka tomów rozmów opublikowanych przez Wydawnictwo Agora „Nie ma się czego bać” i „Miłość jest warta starania”, w których pytała polskich intelektualistów, co się widzi, czuje i myśli, gdy jest się na ostatnim odcinku drogi życiowej. W książce „Zawsze jest ciąg dalszy” rozmawia z psychoterapeutami i psychoanalitykami – jak to robią, że żyją tak długo? Co daje im siłę do pracy i miłości? Jest też autorką cyklu rozmów „W poszukiwaniu nadziei”, które prowadziła online w okresie pandemii. Rozmawiała m. in. z: Zygmuntem Baumanem, Henrykiem Wujcem, Jackiem Kuroniem, Andrzejem Lederem, Danutą Szaflarską, Joanną Kulmową, Krystyną Miłobędzką, Magdaleną Tulli.
Laureatka Nagrody im. Barbary Łopieńskiej za najlepszy wywiad prasowy – z Jerzym Jedlickim. Rozmowa z drugim człowiekiem to jej zawód, pasja i sposób na przekraczanie samotności.
Fot. Jacek Poremba / z archiwum Justyny Dąbrowskiej
Od czego zaczyna się news?
warsztat mistrzowski Piotra Jaconia
CZWARTEK 28 SIERPNIA 12.00-16.00
SCEK, ul. Jezuicka 4, sala 112
Zapisz się – tutaj
Czy pytania o pogodę lub godzinę mogą być wystarczającym wstępem do rozmowy o życiu, szczęściu lub samotności? Jak to zrobić? I czy zawsze robić? Kiedy lepiej milczeć, by się czegoś dowiedzieć?
Podczas warsztatu na sobie nawzajem wypróbujemy, czym jest lub czym bywa dobra rozmowa. I dlaczego to tak ważne również w dziennikarstwie informacyjnym.
Piotr Jacoń
– dziennikarz związany z TVN24, dokumentalista, autor książek „My, trans” i „Wiktoria. Transpłciowość to nie wszystko” oraz reportaży telewizyjnych: „Wszystko o moim dziecku” (2021, 46’) – w finale nagrody Radia Zet im. Andrzeja Woyciechowskiego i „Wszystko o moim państwie” (2023, 41’) – główna nagroda w kategorii dokument na Cannes International Film Week. Aktywista uhonorowany „Koroną Równości” przez organizację Kampania Przeciw Homofobii oraz Medalem Wolności Słowa przez Fundację Grand Press. Ojciec dwóch córek – jedna z nich jest osobą transpłciową.
Fot. Aleksandra Modrzejewska
Sport jako ślad życia
warsztat mistrzowski Radosława Leniarskiego
PIĄTEK 29 SIERPNIA 12.00-16.00
SCEK, ul. Jezuicka 4, sala 112
Zapisz się – tutaj
Czym walka Gołota-Bowe różni się od starcia Trzaskowski-Nawrocki? Deadline – sprawa honoru i zdobycia czytelnika: jak wysłać artykuł do drukarni lub na stronę internetową wraz z końcowym gwizdkiem? Między prawdą sportu a prawdą ekranu – co naprawdę wiemy o odwadze w sporcie i skąd to wiemy? Dystans w sporcie jako odległość między bohaterem a autorem. A w trakcie: gimnastyka, ćwiczenie słowne i w pisaniu krótkiej relacji na czas.
Radosław Leniarski
– w „Wyborczej” od 1994 r. Laureat Nagrody Grand Press im. Bohdana Tomaszewskiego w 2021 r. Korespondent na jedenastu igrzyskach olimpijskich. Fascynuje go boks, samochody w każdej postaci, lekkoatletyka, kolarstwo, antydoping – bo oszustwa wyprowadzają go z równowagi – wysokie góry i cała reszta tego, co najważniejsze. Jako naoczny świadek relacjonował m.in. walki Andrzeja Gołoty, debiut Roberta Kubicy w Formule 1, jego pierwsze podium i cudowny powrót z zaświatów, zwycięstwa Kamila Stocha na igrzyskach w Soczi i – tamże – złoty bieg Justyny Kowalczyk ze złamaną kością w stopie. Były wiceszef działu zagranicznego. Opisywał w reportażach zupełnie niesportowe historie: ucieczkę grupy nastolatek przed obrzezaniem w Kenii; beznadziejne starcie z pekińską bezpieką człowieka, który stracił nogi w rewolcie na placu Tiananmen. Współautor książki –zbioru reportaży o Rosji „Najważniejszy mecz Kremla” (Wyd. Agora 2018).
Fot. Maciej Zienkiewicz / Agencja Wyborcza.pl
Pomysłodawczyni i koordynatorka merytoryczna projektu:
Bożena Dudko – w SCEK prowadzi warsztaty dziennikarskie i spotkania literacko-filmowe. W latach 1993-2005 pracowała w dziale reportażu „Gazety Wyborczej”. Przygotowała pięć antologii reportaży: „To nie mój pies, ale moje łóżko”, „Anna z gabinetu bajek”, „Nietykalni”, „Zły dotyk”, „Cała Polska trzaska” oraz dwie części „Podróży z Ryszardem Kapuścińskim” – opowieści jego tłumaczy, a dla MSZ wystawę „Ryszard Kapuściński 1932-2007. Poeta reportażu”. W latach 2005-2016 opiekowała się archiwum Ryszarda Kapuścińskiego, którego była ostatnią asystentką. W latach 2010-2020 sekretarz jury międzynarodowej Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za Reportaż Literacki. bdudko@eduwarszawa.pl
Pytania proszę kierować do Działu Organizacji SCEK:
Magdalena Ordakowska
e-mail: scek@eduwarszawa.pl; mordakowska@eduwarszawa.pl
☎️ 22 277 06 10
Projekt plakatu: Magdalena Ordakowska
