Galeria Kazamaty, ul. Boleść 2, czynna codziennie w godz. 13:00-20:00, wstęp wolny
czas trwania wystawy: 29 listopada 2017 – 7 stycznia 2018
Karolina Niedzielska
Graficzka, ilustratorka, art director.
Absolwentka Grafiki Warsztatowej Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
Uczestniczka warsztatów z ilustracji mody i kaligrafii.
Dlaczego moda?
Bo to jedna z dziedzin, która łącząc dwie wielkie sprzeczności, wywołuje we mnie emocje, jakich nie wyzwala żadna inna dziedzina. Moda bowiem mieści w sobie zarówno chęć dążenia do indywidualności (wyjątkowości), jak i pragnienie wtopienia się w tłum (niewyróżniania się). Pozwala żonglować tymi skrajnościami i wybierać je w zależności od potrzeb, charakteru, emocji czy nastroju.
Simmel Georg w Filozofii mody zauważa:
„Dwie tendencje społeczne są istotne dla ustanowienia mody, a mianowicie potrzeba jedności z jednej strony, potrzeba izolacji z drugiej. Jeżeli jednej z nich zabraknie, moda nie powstanie – jej panowanie skończy się gwałtownie”. Na styku tych dwóch przeciwieństw powstaje unikalność mody, która w ten sposób staje się ciekawą płaszczyzną twórczego działania.
Drugą inspirującą cechą mody jest jej przemijalność. To, że wtedy, gdy staje się najbardziej popularna, sama się unicestwia. Tylko przez moment jest pożądana, żeby za chwilę stać się przeszłością. Strój, sądy estetyczne i styl ludzkiej ekspresji nieustannie się zmieniają. W modzie odbija się zainteresowanie trwaniem z jednoczesną chęcią do zmiany. Sezonowość mody najlepiej określa Avril Mair we wstępie do książki Fashion Now, nazywając ją „constant revolution”.
I w tym wszystkim pojawia się kobieta. Najważniejszy element. Kobieta w teatrze życia codziennego. Kobieta pomiędzy dwiema skrajnościami. Moda może jej bowiem służyć jako maska, jako zewnętrzna fasada, za którą udaje jej się ukryć sferę wewnętrzną. Może też być formą ekspresji, dzięki której kobieta jest twórcą, malującym na sobie jak na płótnie własne stany emocjonalne.
Ciało jest nieustannie wystawione na sądy społeczne i w znacznym stopniu podlega kształtowaniu przez trendy kulturowe, społeczne i historyczne. Mimo że bardzo silnie połączone z naszą fizycznością, biologią, stanowi ważny element opowiadający o kulturze. Zdobienie ciała i poddawanie go zmianom jest pierwotnym instynktem człowieka. W ten sposób staje się ono także konstruktem kulturowym.
Poddawane zmianom historycznym, społecznym i kulturowym dzięki odpowiedniej oprawie ciało stanowi środek wyrazu, mający mówić o kobiecie i jej współczesnym wizerunku. Ciało i przedstawienie kobiecości w moich ilustracjach znajdują się w pewnych ramach, są poddane obróbce kulturowej. Celowo pojawiają się w nich charakterystyczne dla popkultury pozy, przedmioty i otoczenie.
W moim pracach od zawsze obecne były kobiety. Ubrane, rozebrane, uchwycone w detalach, ale przede wszystkim całościowo – w istocie kobiecości i w kobiecych emocjach. W ilustracji mody odnalazłam to, co pociąga mnie najbardziej. Kobietę – jej duchowość i cielesność – oraz to, co na styku tych dwóch sfer.
Prezentowane ilustracje to część serii “Fashion Łyk”, tworzonej w latach 2015-2017. Składają się na nią ilustracje wykonywane różnymi technikami, łączące rysunek, akwarelę, a nawet kolaż. W pracach zastosowano również ręczne liternictwo. Wszystkie ilustracje są wydrukowane cyfrowo. Dodatkowo zaprezentowane także na tkaninach, elementach odzieży.
Wystawy grupowe:
Salon Plakatu Polskiego – Muzeum Plakatu w Wilanowie (2011)
Biennale Plakatu Polskiego – BWA Katowice (2009)
Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia (2008)
Figurama (2007)
Art Bridge – Youngs Gallery (2007)
Salon Plakatu Polskiego – Muzeum Plakatu w Wilanowie (2007)
Biennale Plakatu Polskiego – BWA Katowice (2007)
Wystawy indywidualne:
“Poniżej pasa” – wystawa grafik – Youngs Gallery Warszawa (2008)
“Get the look” – wystawa plakatów – Sosnowiec (2007)
Publikacje:
BAK Magazine, Kontakt Magazyn, FUSS Magazyn.
Limitowane serie grafik dostępne były w kampaniach na Westwing.pl