9 października 2024 roku rozpoczęliśmy kolejną, czternastą już edycję kursu z cyklu „Sztuka naszych czasów”, zatytułowanej „Widzenie nowoczesności”.
Podobnie jak w latach ubiegłych zajmować się będziemy zjawiskami i procesami, które na przestrzeni ostatnich 120 lat doprowadziły do gruntownego przeobrażenia sztuk plastycznych.
Zajęcia adresowane są do szerokiej grupy słuchaczy zainteresowanych głębszym poznaniem sztuki XX wieku, a w szczególności do nauczycieli, ale także
do młodzieży przygotowującej się do studiów na kierunkach artystycznych – do przyszłych plastyków, architektów i historyków sztuki, oraz studentów kierunków humanistycznych.
Chcemy, aby nasze zajęcia były atrakcyjne zarówno dla nowych słuchaczy, jak też i dla tych, którzy uczestniczyli w poprzednich odsłonach cyklu. Część tematów będzie zupełnie nowa, a niektóre wykłady pogłębią pewne zagadnienia obecne wcześniej. Kurs obejmować będzie około 28 półtoragodzinnych spotkań. Kursanci na zakończenie zajęć będą mogli otrzymać świadectwo ukończenia kursu.
Harmonogram wykładów:
(na czerwono zaznaczono zmiany w harmonogramie)
9 października 2024 – prof. dr hab. Robert Cieślak
Widzenie nowoczesności. Picasso i Kandinsky (wykład inauguracyjny)
16 października 2024 – prof. dr hab. Marta Leśniakowska
Impresjonizm dzisiaj: Monet – obraz tego, co nadeszło
23 października 2024 – mgr Dorota Płuciennik
Gabrielle D’Annunzio – bajkowa rezydencja nad jeziorem Garda
6 listopada 2024 – prof. dr hab. Marta Leśniakowska
Impresjonizm dzisiaj: Manet – obraz zwielokrotniony
13 listopada 2024 – prof. dr hab. Waldemar Baraniewski
Miasteczko wyścigowe. “Najbardziej godna uwagi nowoczesna architektura
w Polsce”
20 listopada 2024 – mgr Dorota Płuciennik
Nie tylko Bauhaus. Walter Gropius – architekt i społecznik
27 listopada 2024 – mgr Kaja Rupocińska
John Ruskin – angielski krytyk sztuki, bez którego nie byłoby pre-rafaelitów, Williama Morrisa ani JMW Turnera
4 grudnia 2024 – prof. dr hab. Maria Poprzęcka
Sztuka co dwa lata – Biennale Weneckie
11 grudnia 2024 – mgr Dorota Płuciennik
Narty, dancing, brydż – wypoczynek w kurortach 20-lecia międzywojennego
18 grudnia 2024 – dr Olaf Kwapis
West Berlin. Architektura w cieniu zimnej wojny
15 stycznia 2025 – dr Aleksandra Jatczak-Repeć
Moda i secesja
22 stycznia 2025 – mgr Joanna Falkowska-Kaczor
Krzysztof Wodiczko: inżynier, naukowiec, aktywista, dizajner… a przy tym artysta.
O symbolicznej sile jego międzynarodowych działań.
29 stycznia 2025 – prof. dr hab. Maria Poprzęcka
Losy sztuki w przestrzeni publicznej
19 lutego 2025 – mgr Przemysław Głowacki
Maurits Cornelis Escher i sztuka iluzji
26 lutego 2025 – dr Olaf Kwapis
Peggy Guggenheim – ultima Dogaressa
12 marca 2025 – dr Aleksandra Jatczak-Repeć
Moda i art deco
19 marca 2025 – prof. dr hab. Waldemar Baraniewski
Joseph Beuys – “Każdy człowiek jest artystą”
26 marca 2025 – prof. dr hab. Marta Leśniakowska
Akt: ciało-sztuka-seksualność
2 kwietnia 2025 – mgr Kaja Rupocińska
Pre-rafaelici – rewolucjoniści, obrazoburcy, klasycy
9 kwietnia 2025 – dr Aleksandra Jatczak-Repeć
A co pod sukienką? Historia kobiecej bielizny
16 kwietnia 2025 – mgr Przemysław Głowacki
Victor Vasarely i narodziny op-artu
23 kwietnia 2025 – mgr Przemysław Głowacki
Bridget Riley. Od puentylizmu do abstrakcji i z powrotem
7 maja 2025 – dr Agnieszka Morawińska
„W sztuce wszystko wolno”– Katarzyna Kozyra
14 maja 2025 – prof. dr hab. Dorota Folga-Januszewska
Pamięć ogrodu – od hortus conclusus do ogrodu kubistycznego
21 maja 2025 – mgr Joanna Falkowska-Kaczor
Władysław Hasior – „Każdy przedmiot ma swój sens, a złożone tworzą aforyzm”
28 maja 2025 – prof. dr hab. Dorota Folga-Januszewska
Performance w naturze – natura performance’u
4 czerwca 2025 – prof. dr hab. Waldemar Baraniewski
Nowy York – Julian Schnabel, David Salle, Eric Fischl, Gordon Matta-Clarck,
Jean-Michel Basquit
11 czerwca 2025 – prof. dr hab. Maria Poprzęcka
Joanna Rajkowska – artystka odważna
Liczba miejsc jest ograniczona.
Brak wolnych miejsc.
Odpłatność za udział w kursie wynosi 260 PLN.
Wykłady odbywają się w wybrane środy, w godz. 18:00-19:30.
Dokumenty:
Zasady uczestnictwa w Kursie Wiedzy o Sztuce Współczesnej 2024/2025
Klauzula informacyjna dla uczestnika Kursu Wiedzy o Sztuce Współczesnej 2024/2025
Koordynatorka merytoryczna:
Halina Polak, historyczka sztuki
Koordynatorka organizacyjna:
Monika Orzoł
22 277 06 09, monika.orzol@eduwarszawa.pl, scek@eduwarszawa.pl