Sztuka Działa TU I TERAZ 2024
Nowa formuła projektu: Sztuka Działa Tu i Teraz – wspieranie dobrostanu młodych ludzi
W odpowiedzi na współczesne wyzwania społeczne, edukacyjne i artystyczne, podjęliśmy decyzję o przekształceniu dotychczasowego Festiwalu w pilotażowy projekt skoncentrowany na wspieraniu ludzkiego dobrostanu. Naszym celem jest stworzenie przestrzeni, w której młodzi ludzie będą mogli odnaleźć wewnętrzny spokój, głębiej zrozumieć siebie i nauczyć się komunikować swoje uczucia oraz myśli poprzez sztukę, ale w sposób, który bardziej angażuje ich emocje i serca, niż skupia się wyłącznie na technikach artystycznych.
Współczesne potrzeby młodzieży
Każdego dnia młodzi ludzie poszukują sensu, inspiracji, siły i celu. Zmagają się z presją społeczną, wyzwaniami edukacyjnymi i koniecznością odkrycia swojego miejsca w świecie. Coraz częściej czują się zagubieni, brakuje im narzędzi do wyrażania emocji, myśli i wewnętrznych przeżyć.
Z tego powodu widzimy coraz większą potrzebę, aby kłaść nacisk na przygotowanie serc i umysłów młodych ludzi – uczniów szkół ponadpodstawowych. Zamiast uczyć ich, jak tworzyć sztukę w tradycyjnym sensie, chcemy otworzyć przed nimi przestrzeń do opowiadania o sobie, do samopoznania i poszukiwania. Sztuka, którą stworzą, stanie się wynikiem tej wewnętrznej pracy, a nie celem samym w sobie.
Nowe podejście
Projekt “Sztuka Działa Tu i Teraz” opiera się na założeniu, że prawdziwa sztuka rodzi się z autentyczności, samoświadomości i zdolności do wyrażania tego, co w nas najgłębsze. Warsztaty, które proponujemy, nie są jedynie technicznymi zajęciami artystycznymi. Mają one przede wszystkim wspierać młodych ludzi w zrozumieniu siebie i swoich emocji, dając im narzędzia do wyrażania siebie w sposób pełen empatii, uważności i zrozumienia.
Wypełnij FORMULARZ ZGŁOSZENIA
(Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń)
Warsztaty wspierające dobrostan:
Warsztaty Empatycznej Komunikacji (NVC):
Celem warsztatów jest nauczenie uczestników, jak wyrażać swoje uczucia i potrzeby w sposób otwarty i empatyczny. Chcemy, aby młodzież nauczyła się rozpoznawać swoje emocje i komunikować je w sposób, który buduje wzajemne zrozumienie, zarówno z rówieśnikami, jak i dorosłymi. Poprzez ćwiczenia oparte na modelu Nonviolent Communication (NVC), uczniowie będą mieli okazję nauczyć się, jak słuchać innych, jak unikać oceniania i jak radzić sobie z trudnymi emocjami w codziennym życiu. Celem warsztatów nie jest tworzenie ostatecznej pracy artystycznej, lecz proces poznawania siebie poprzez komunikację i otwieranie się na innych.
Warsztaty Mindfulness (Uważność):
Uważność (mindfulness) to kluczowa umiejętność, która pomaga młodym ludziom być obecnymi tu i teraz, radzić sobie ze stresem i napięciem oraz lepiej zrozumieć swoje ciało i umysł.
O PROGRAMIE MINDFULNESS DLA MŁODZIEŻY
Stworzyliśmy program Akademia Mindfulness dla Młodzieży (AMdM) z myślą o profilaktyce zdrowia psychicznego uczniów w wieku 11-15 lat. Uważamy, że to dla młodzieży “złoty okres” na naukę mindfulness, bo właśnie w tym stadium rozwoju (nazywanym przez Piageta “operacje formalne”) stajemy się zdolni do dochodzenia naszych potrzeb, zainteresowań i pragnień (wcześniej jedynie na nie reagujemy). Każda z sześciu lekcji trwa, w zależności od możliwości czasowych, od 45 do 60 minut. Odbywa się w formie prezentacji łączącej wypowiedzi bohatera/ki, informacje naukowe oraz, co najważniejsze, ćwiczenia uważności, po których uczniowie dzielą się swoimi wrażeniami. Program stanowi curriculum sześciu multimedialnych lekcji przeznaczonych dla uczniów w wieku 11–15 lat. Każda kolejna lekcja służy do kształtowania zmysłu świadomości – wobec oddechu, ciała, uwagi, uczuć, myślenia – łącząc ciekawą narrację z ćwiczeniami praktycznymi. Mimo wyraźnego zorientowania na podejście naukowe, AMdM nie kładzie nacisku na standardowe przekazywanie wiedzy. Służy raczej do rozwijania w uczniach ciekawości i stymulowania ich chęci do eksperymentowania.
Warsztaty Artystyczne:
Działania artystyczne będą naturalną kontynuacją, niewymuszonym efektem wcześniejszych warsztatów z komunikacji i uważności. Zamiast koncentrować się na ostatecznym efekcie wizualnym, sprowokujemy młodzież, aby wyraziła swoje emocje i refleksje poprzez proste działanie artystyczne – twórczość. Chcemy im nadać formę INFORMACJI ZWROTNEJ.
Uczestnicy, korzystając z narzędzi plastycznych, stworzonych w warsztatach instalacji, przestrzennych projektów lub indywidualnych prac, będą mieli okazję opowiedzieć o swoich doświadczeniach i odkryciach. Sztuka będzie odzwierciedleniem ich procesu samopoznania i empatycznej komunikacji.
Wystawa finałowa INFORMACJA ZWROTNA– ekspresja autentycznych emocji
Projekt zakończy się wystawą, na której zaprezentowane zostaną prace uczestników – nie jako techniczne dzieła sztuki, ale jako forma ekspresji ich wewnętrznych przeżyć. Każda praca będzie odzwierciedleniem drogi, jaką przeszedł uczestnik podczas warsztatów: od nauki komunikacji i rozumienia swoich emocji, po ćwiczenia uważności i działania twórcze. Wystawa nie będzie miała na celu jedynie pokazania efektu końcowego, ale stanie się przestrzenią do refleksji nad procesem, który uczestnicy przeszli – nad ich doświadczeniami, emocjami, sposobem, w jaki odkrywali siebie i budowali swoje relacje z innymi.
Dlaczego ta zmiana?
W dzisiejszych czasach młodzi ludzie są narażeni na presję osiągnięć, a ich potrzeby emocjonalne często zostają zepchnięte na dalszy plan. Chcemy, aby ten projekt był odpowiedzią na ich potrzeby – miejscem, gdzie mogą zatrzymać się, spojrzeć w siebie i odkryć, kim są naprawdę. Naszym celem jest wspieranie ich dobrostanu emocjonalnego i mentalnego, a nie tylko rozwijanie technicznych umiejętności artystycznych. Poprzez ten projekt dajemy im narzędzia, aby mogli nie tylko tworzyć sztukę, ale przede wszystkim opowiadać o sobie, wyrażać swoje uczucia i refleksje w sposób autentyczny, bez narzucania presji efektu końcowego. Zapraszamy młodzież do wspólnej podróży ku odkrywaniu siebie i wyrażaniu własnych historii poprzez sztukę, empatię i uważność.
Osoby Festiwalu: