Sztuka Działa 2025

Projekt  “Sztuka Działa 2025”  kierowany  jest  do  uczniów  pierwszych  klas  szkół  ponadpodstawowych  (około  90  osób  z  trzech  klas)  i  ma  na  celu  wspieranie  ich  w  procesie  adaptacji  do  nowych  wyzwań  społecznych  i  emocjonalnych.  Uczestnicy  wezmą udział  w  różnorodnych  działaniach  integracyjnych  i  artystycznych,  które  pomogą  im  lepiej  zrozumieć  siebie  i  budować  zdrowe  relacje  z  rówieśnikami.

FORMULARZ ZGŁOSZENIA KLASY – kliknij tutaj

Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Każda grupa musi wybrać w formularzu jeden termin z każdego modułu.
Wszystkie spotkania odbywają się w siedzibach SCEK, ul. Jezuicka 4/ Boleść 2. 

I MODUŁ: TUS i działania artystyczne

  • 17 marca 2025 (poniedziałek), godz. 9:30 – 13:30
  • 24 marca 2025 (poniedziałek), godz. 9:30 – 13:30
  • 31 marca 2025 (poniedziałek), godz. 9:30 – 13:30

II MODUŁ: Warsztaty empatycznej komunikacji i działania artystyczne.

  • 19 marca 2025 (środa), godz. 9:30 – 13:30
  • 26 marca 2025 (środa), godz. 9:30 – 13:30
  • 2 kwietnia 2025 (środa), godz. 9:30 – 13:30

III MODUŁ: Warsztaty Wokół Stołu i działania artystyczne.

  • 21 marca 2025 (piątek), godz. 9:30 – 13:30
  • 27 marca 2025 (czwartek), godz. 9:30 – 13:30
  • 4 kwietnia 2025 (piątek), godz. 9:30 – 13:30

Projekt  składa  się  z  trzech  modułów  tematycznych połączonych  z  działaniami  artystycznymi:

Moduł 1: 
Trening Umiejętności Społecznych (TUS), (2 x 45 minut,  prowadzenie: Edyta Ganc)
Każde ze spotkań obejmuje: dyskusję -analizę wybranego tematu/motywu przewodniego z różnych perspektyw, ćwiczenia – doskonalenie umiejętności społecznych, w tym komunikacyjnych, działania twórcze – ćwiczenia kreatywne wzmacniające współpracę i integrację.

Działanie artystyczne 1:
“Neonowe Połączenia: Sieć Wspólnoty”
Uczestnicy  eksplorują  ideę  połączeń  międzyludzkich  i  różnorodności  relacji  społecznych.  Instalacja  symbolizuje,  jak  różne  indywidualności  i  umiejętności  łączą  się  w  jedną,  harmonijną  całość.

String Art:
  Tworzenie  różnorodnych  wzorów  i  obrazów  na  drewnianych  listwach,  przy  użyciu  neonowych  nici.  Każdy  obraz  reprezentuje  inną  wartość:  zaufanie,  empatię,  współpracę  lub  przyjaźń.
Metalowe Gabiony:  Służą  jako  struktury  nośne  dla  obrazów  String  Art.  Ich  surowy,  industrialny  charakter  kontrastuje  z  kolorowymi  nićmi,  podkreślając  różnorodność  i  dynamikę  relacji  społecznych.  Uczestnicy  mogą  dodać  własne  elementy,  wyrażając  swoje  przemyślenia  i  emocje.
__________________

Moduł 2:
Porozumienie bez Przemocy (NVC)
Komunikacja  oparta  na  empatii  i  zrozumieniu  jako  narzędzie  budowania  głębszych  relacji  oraz  efektywnego  rozwiązywania  konfliktów.

Działanie artystyczne 2:
“Ramki Konfliktu: Trash Art”
Uczestnicy  nadają  drugie  życie  elektroodpadom,  które  stają  się  źródłem  inspiracji  i  tematem  przewodnim prac indywidualnych.  Tworzą   ramki  obrazkowe,  używając  elektrośmieci  i  elementów  metalowych  jako  wizualnej  metafory  konfliktu.  Każda  kompozycja  odzwierciedla  osobiste  rozumienie  konfliktu  i  emocjonalne  doświadczenia  autora.

__________________

Moduł 3:
Warsztaty Wokół Stołu
Tu edukacja nabiera smaku! Połączenie  gotowania  z  tworzeniem  muzyki  przy  użyciu  urządzenia  Playtron.  Uczestnicy,  pod  opieką  profesjonalnego  edukatora  kulinarnego,  przygotowują  proste  potrawy  i  eksperymentują  z  dźwiękami  związanymi  z  gotowaniem,  tworząc  muzyczne  kompozycje z owoców i warzyw.

Działanie artystyczne 3:
“Hałas i Szum: Dźwięk Urbanizacji i Natury”
Badanie  hałasów  miejskich  i  dźwięków  natury.  Uczestnicy  rejestrują  dźwięki  z  różnych  środowisk,  tworzą  kompozycje  dźwiękowe  i  łączą je z dźwiękami nagranymi podczas zajęć kulinarnych  w  formie  interaktywnej  instalacji.  Projekt  skupia  się  na  zrozumieniu  wpływu  hałasu  na  życie  i  relacje  między  technologią  a  naturą.
__________________

Wystawa Finałowa:
Na  zakończenie  projektu  zostanie  zorganizowana  profesjonalna  wystawa  finałowa,  prezentująca  wszystkie  efekty  działań  artystycznych  w  formie  nowoczesnej  i  nietradycyjnej  instalacji. Finał projektu i wernisaż planowany jest na 9 kwietnia 2025 godz. 14.00 w siedzibie SCEK.

 

Osoby Festiwalu:

Pomysł i działania artystyczne:
Martyna Skrednów
Kulturoznawczyni, animatorka kultury. Od 17 lat działa w sektorze publicznym i pozarządowym na rzecz upowszechniania kultury i edukacji pozaformalnej w Warszawie, pomysłodawczyni i koordynatorka wielu projektów, warsztatów, programów edukacyjnych i artystycznych dla dzieci i młodzieży, m.in. projektu “Port Prochownia” nominowanego do Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej. Zdobywczyni Nagrody w konkursie dla animatorów i animatorek kultury IMPULS KULTURY – Mazowiecka Nagroda Inspiracji Kulturalnych 2023, zdobywczyni III miejsca w XIV edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej w kategorii PROCESY TWÓRCZE za projekt „Tryptyk”. Współautorka kreatywnego zeszytu edukacyjnego dla dzieci w wieku 4-7 lat “Otwórz oczy na dźwięk z Bugim”, będącego uzupełnieniem podstawy programowej placówek działających w obszarze edukacji alternatywnej. Pracuje z artystami, pedagogami, uczniami, przedstawicielami oświaty i kultury. Trenerka Family-Lab Polska, doświadczona towarzyszka dzieci. Pracuje w nurcie wolnej edukacji, rodzicielstwa przez zabawę, porozumienia bez przemocy. Jest absolwentką IV edycji szkolenia „Rodzicielstwo bliskości dla profesjonalistów”. Ukończyła kurs mindfulness b-fundamenty dla pedagogów, kurs rozwiązywania konfliktów w grupie.Tomasz Daszczuk
Reżyser, aktor, pedagog teatru. Absolwent Wydziału Reżyserii Teatru PWST Wrocław, aktor z dyplomem ZASP. Członek Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Współtwórca Festiwalu SZTUKA DZIAŁA, juror Warszawskiego Festiwalu Teatralnego Młodych. Współpracuje z Instytutem Teatralnym, TR WARSZAWA oraz organizacjami zajmującymi się edukacją alternatywną. Inspiracji poszukuje na granicach konwencji.
TUS

Edyta Ganc

Teatrolożka, instruktorka teatralna, psycholożka, terapeutka pedagogiczna, psychoterapeutka dzieci i młodzieży, art coach.  Absolwentka Teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Psychologii WSB NLU, Terapii Pedagogicznej WSNS, Camerimage Film School oraz Studia Teatralnego “Hyde Park”. Ukończyła też Akademię Fotografii na kierunku Fotoreportaż.  Prowadzi warsztaty teatralne i fotograficzne, treningi kreatywności oraz treningi umiejętności społecznych z elementami arteterapii. Pracuje również jako psychoterapeutka w nurcie integratywnym i systemowym oraz art coach w nurcie psychologii procesu.

Porozumienie bez przemocy

dr Anna Garbacz
Jestem szczęśliwą żoną i mamą czterech chłopców. Członkowie rodziny są moimi pierwszymi nauczycielami Porozumienia bez przemocy. Porozumienie bez przemocy praktykuję od 2009 roku. Moją pasją są mediacje NVC. Trzykrotnie ukończyłam Intensywny kurs mediacji NVC organizowany przez AKADEMIĘ NVC (prowadzony przez min. Anię Mills, Aleksandrę Gołaszewską, Ike’a Lasatera, John’a Kinyona). Pierwsze kroki jako mediator stawiałam w Anglii w Fundacji Mediatorów Społecznych, zajmujących się konfliktami międzysąsiedzkimi oraz rodzinnymi (East Surrey Community Mediators). W Wielkiej Brytanii kontynuowałam naukę NVC z Jo McHale. Doświadczenie zawodowe zbierałam od 2009 roku pracując ze studentami (jako doktor psychologii rozwojowej), nauczycielami, rodzicami i dziećmi w instytucjach edukacyjnych (jako psycholog szkolny, trener grupowy), z małżonkami, partnerami biznesowymi (jako mediator) oraz z klientami indywidualnymi.

Warsztaty Wokół Stołu
Julia Malejczyk – edukatorka i twórczyni Szalotki.

Jestem edukatorką kulinarną z wieloletnim doświadczeniem – prowadziłam warsztaty dla tysięcy małych, większych, a nawet dorosłych dzieci! 😉 Pomimo tego, iż obecnie pracuję z najmłodszymi, to chętnie angażuję się w różne inicjatywy i projekty, w które wierzę i chcę wspierać.

Moim aktualnie największym projektem jest Szalotka. Stworzyłam tę firmę z myślą o najmłodszych, by przynosić im radość i otwierać drzwi do świata zdrowego jedzenia. Moim celem jest nauczanie o różnorodności, szacunku do produktów i planety, a także wzmacnianie wiary dzieci we własne możliwości. Chcę, aby wszystko to działo się w atmosferze pełnej zabawy, ciepła i humoru, gdzie każde dziecko może czuć się wyjątkowo i swobodnie odkrywać kulinarny świat.

Tworzę przestrzeń, gdzie małe ręce uczą się tworzyć wielkie dzieła kulinarne, a każdy uśmiech i śmiech są równie ważne jak przepisy. W Szalotce nie chodzi o samo gotowanie, a o naukę przez doświadczanie, odkrywanie nowych smaków i zwiększanie świadomości dzieci. Moje warsztaty uczą samodzielności, współpracy, kreatywności i odpowiedzialności za wybory – zarówno te na talerzu, jak i w codziennym życiu. Edukacja nabiera smaku, kiedy dzieci mają szansę próbować, eksperymentować i czerpać radość z odkrywania!

Poza Szalotką mam jeszcze jedno ważne “stanowisko” – jestem mamą nastolatka, więc dobrze wiem, jak kształtowanie zdrowych nawyków w dzieciństwie wpływa na przyszłość. A przy okazji, dzięki moim warsztatom, w domu mam z kim rodzinnie dzielić kuchenne eksperymenty!