Projekt “Sztuka Działa 2025” kierowany jest do uczniów pierwszych klas szkół ponadpodstawowych (około 90 osób z trzech klas) i ma na celu wspieranie ich w procesie adaptacji do nowych wyzwań społecznych i emocjonalnych. Uczestnicy wezmą udział w różnorodnych działaniach integracyjnych i artystycznych, które pomogą im lepiej zrozumieć siebie i budować zdrowe relacje z rówieśnikami.
FORMULARZ ZGŁOSZENIA KLASY – kliknij tutaj
Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Każda grupa musi wybrać w formularzu jeden termin z każdego modułu.
Wszystkie spotkania odbywają się w siedzibach SCEK, ul. Jezuicka 4/ Boleść 2.
I MODUŁ: TUS i działania artystyczne
- 17 marca 2025 (poniedziałek), godz. 9:30 – 13:30
- 24 marca 2025 (poniedziałek), godz. 9:30 – 13:30
- 31 marca 2025 (poniedziałek), godz. 9:30 – 13:30
II MODUŁ: Warsztaty empatycznej komunikacji i działania artystyczne.
- 19 marca 2025 (środa), godz. 9:30 – 13:30
- 26 marca 2025 (środa), godz. 9:30 – 13:30
- 2 kwietnia 2025 (środa), godz. 9:30 – 13:30
III MODUŁ: Warsztaty Wokół Stołu i działania artystyczne.
- 21 marca 2025 (piątek), godz. 9:30 – 13:30
- 27 marca 2025 (czwartek), godz. 9:30 – 13:30
- 4 kwietnia 2025 (piątek), godz. 9:30 – 13:30
Projekt składa się z trzech modułów tematycznych połączonych z działaniami artystycznymi:
Moduł 1:
Trening Umiejętności Społecznych (TUS), (2 x 45 minut, prowadzenie: Edyta Ganc)
Każde ze spotkań obejmuje: dyskusję -analizę wybranego tematu/motywu przewodniego z różnych perspektyw, ćwiczenia – doskonalenie umiejętności społecznych, w tym komunikacyjnych, działania twórcze – ćwiczenia kreatywne wzmacniające współpracę i integrację.
Działanie artystyczne 1:
“Neonowe Połączenia: Sieć Wspólnoty”
Uczestnicy eksplorują ideę połączeń międzyludzkich i różnorodności relacji społecznych. Instalacja symbolizuje, jak różne indywidualności i umiejętności łączą się w jedną, harmonijną całość.
String Art: Tworzenie różnorodnych wzorów i obrazów na drewnianych listwach, przy użyciu neonowych nici. Każdy obraz reprezentuje inną wartość: zaufanie, empatię, współpracę lub przyjaźń.
Metalowe Gabiony: Służą jako struktury nośne dla obrazów String Art. Ich surowy, industrialny charakter kontrastuje z kolorowymi nićmi, podkreślając różnorodność i dynamikę relacji społecznych. Uczestnicy mogą dodać własne elementy, wyrażając swoje przemyślenia i emocje.
__________________
Moduł 2:
Porozumienie bez Przemocy (NVC)
Komunikacja oparta na empatii i zrozumieniu jako narzędzie budowania głębszych relacji oraz efektywnego rozwiązywania konfliktów.
Działanie artystyczne 2:
“Ramki Konfliktu: Trash Art”
Uczestnicy nadają drugie życie elektroodpadom, które stają się źródłem inspiracji i tematem przewodnim prac indywidualnych. Tworzą ramki obrazkowe, używając elektrośmieci i elementów metalowych jako wizualnej metafory konfliktu. Każda kompozycja odzwierciedla osobiste rozumienie konfliktu i emocjonalne doświadczenia autora.
__________________
Moduł 3:
Warsztaty Wokół Stołu
Tu edukacja nabiera smaku! Połączenie gotowania z tworzeniem muzyki przy użyciu urządzenia Playtron. Uczestnicy, pod opieką profesjonalnego edukatora kulinarnego, przygotowują proste potrawy i eksperymentują z dźwiękami związanymi z gotowaniem, tworząc muzyczne kompozycje z owoców i warzyw.
Działanie artystyczne 3:
“Hałas i Szum: Dźwięk Urbanizacji i Natury”
Badanie hałasów miejskich i dźwięków natury. Uczestnicy rejestrują dźwięki z różnych środowisk, tworzą kompozycje dźwiękowe i łączą je z dźwiękami nagranymi podczas zajęć kulinarnych w formie interaktywnej instalacji. Projekt skupia się na zrozumieniu wpływu hałasu na życie i relacje między technologią a naturą.
__________________
Wystawa Finałowa:
Na zakończenie projektu zostanie zorganizowana profesjonalna wystawa finałowa, prezentująca wszystkie efekty działań artystycznych w formie nowoczesnej i nietradycyjnej instalacji. Finał projektu i wernisaż planowany jest na 9 kwietnia 2025 godz. 14.00 w siedzibie SCEK.
Osoby Festiwalu:
Pomysł i działania artystyczne: |
Martyna Skrednów
Kulturoznawczyni, animatorka kultury. Od 17 lat działa w sektorze publicznym i pozarządowym na rzecz upowszechniania kultury i edukacji pozaformalnej w Warszawie, pomysłodawczyni i koordynatorka wielu projektów, warsztatów, programów edukacyjnych i artystycznych dla dzieci i młodzieży, m.in. projektu “Port Prochownia” nominowanego do Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej. Zdobywczyni Nagrody w konkursie dla animatorów i animatorek kultury IMPULS KULTURY – Mazowiecka Nagroda Inspiracji Kulturalnych 2023, zdobywczyni III miejsca w XIV edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej w kategorii PROCESY TWÓRCZE za projekt „Tryptyk”. Współautorka kreatywnego zeszytu edukacyjnego dla dzieci w wieku 4-7 lat “Otwórz oczy na dźwięk z Bugim”, będącego uzupełnieniem podstawy programowej placówek działających w obszarze edukacji alternatywnej. Pracuje z artystami, pedagogami, uczniami, przedstawicielami oświaty i kultury. Trenerka Family-Lab Polska, doświadczona towarzyszka dzieci. Pracuje w nurcie wolnej edukacji, rodzicielstwa przez zabawę, porozumienia bez przemocy. Jest absolwentką IV edycji szkolenia „Rodzicielstwo bliskości dla profesjonalistów”. Ukończyła kurs mindfulness b-fundamenty dla pedagogów, kurs rozwiązywania konfliktów w grupie. Tomasz Daszczuk
Reżyser, aktor, pedagog teatru. Absolwent Wydziału Reżyserii Teatru PWST Wrocław, aktor z dyplomem ZASP. Członek Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Współtwórca Festiwalu SZTUKA DZIAŁA, juror Warszawskiego Festiwalu Teatralnego Młodych. Współpracuje z Instytutem Teatralnym, TR WARSZAWA oraz organizacjami zajmującymi się edukacją alternatywną. Inspiracji poszukuje na granicach konwencji. |
TUS |
Teatrolożka, instruktorka teatralna, psycholożka, terapeutka pedagogiczna, psychoterapeutka dzieci i młodzieży, art coach. Absolwentka Teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Psychologii WSB NLU, Terapii Pedagogicznej WSNS, Camerimage Film School oraz Studia Teatralnego “Hyde Park”. Ukończyła też Akademię Fotografii na kierunku Fotoreportaż. Prowadzi warsztaty teatralne i fotograficzne, treningi kreatywności oraz treningi umiejętności społecznych z elementami arteterapii. Pracuje również jako psychoterapeutka w nurcie integratywnym i systemowym oraz art coach w nurcie psychologii procesu.
|
Porozumienie bez przemocy |
dr Anna Garbacz
Jestem szczęśliwą żoną i mamą czterech chłopców. Członkowie rodziny są moimi pierwszymi nauczycielami Porozumienia bez przemocy. Porozumienie bez przemocy praktykuję od 2009 roku. Moją pasją są mediacje NVC. Trzykrotnie ukończyłam Intensywny kurs mediacji NVC organizowany przez AKADEMIĘ NVC (prowadzony przez min. Anię Mills, Aleksandrę Gołaszewską, Ike’a Lasatera, John’a Kinyona). Pierwsze kroki jako mediator stawiałam w Anglii w Fundacji Mediatorów Społecznych, zajmujących się konfliktami międzysąsiedzkimi oraz rodzinnymi (East Surrey Community Mediators). W Wielkiej Brytanii kontynuowałam naukę NVC z Jo McHale. Doświadczenie zawodowe zbierałam od 2009 roku pracując ze studentami (jako doktor psychologii rozwojowej), nauczycielami, rodzicami i dziećmi w instytucjach edukacyjnych (jako psycholog szkolny, trener grupowy), z małżonkami, partnerami biznesowymi (jako mediator) oraz z klientami indywidualnymi.
|
Warsztaty Wokół Stołu |
 Julia Malejczyk – edukatorka i twórczyni Szalotki.
Jestem edukatorką kulinarną z wieloletnim doświadczeniem – prowadziłam warsztaty dla tysięcy małych, większych, a nawet dorosłych dzieci! 😉 Pomimo tego, iż obecnie pracuję z najmłodszymi, to chętnie angażuję się w różne inicjatywy i projekty, w które wierzę i chcę wspierać.
Moim aktualnie największym projektem jest Szalotka. Stworzyłam tę firmę z myślą o najmłodszych, by przynosić im radość i otwierać drzwi do świata zdrowego jedzenia. Moim celem jest nauczanie o różnorodności, szacunku do produktów i planety, a także wzmacnianie wiary dzieci we własne możliwości. Chcę, aby wszystko to działo się w atmosferze pełnej zabawy, ciepła i humoru, gdzie każde dziecko może czuć się wyjątkowo i swobodnie odkrywać kulinarny świat.
Tworzę przestrzeń, gdzie małe ręce uczą się tworzyć wielkie dzieła kulinarne, a każdy uśmiech i śmiech są równie ważne jak przepisy. W Szalotce nie chodzi o samo gotowanie, a o naukę przez doświadczanie, odkrywanie nowych smaków i zwiększanie świadomości dzieci. Moje warsztaty uczą samodzielności, współpracy, kreatywności i odpowiedzialności za wybory – zarówno te na talerzu, jak i w codziennym życiu. Edukacja nabiera smaku, kiedy dzieci mają szansę próbować, eksperymentować i czerpać radość z odkrywania!
Poza Szalotką mam jeszcze jedno ważne “stanowisko” – jestem mamą nastolatka, więc dobrze wiem, jak kształtowanie zdrowych nawyków w dzieciństwie wpływa na przyszłość. A przy okazji, dzięki moim warsztatom, w domu mam z kim rodzinnie dzielić kuchenne eksperymenty!
|