PILOTAŻOWY PROJEKT SZTUKA DZIAŁA 2024

Sztuka Działa TU I TERAZ 2024 

Nowa formuła projektu: Sztuka Działa Tu i Teraz – wspieranie dobrostanu młodych ludzi
W odpowiedzi na współczesne wyzwania społeczne, edukacyjne i artystyczne, podjęliśmy decyzję o przekształceniu dotychczasowego Festiwalu w pilotażowy projekt skoncentrowany na wspieraniu ludzkiego dobrostanu. Naszym celem jest stworzenie przestrzeni, w której młodzi ludzie będą mogli odnaleźć wewnętrzny spokój, głębiej zrozumieć siebie i nauczyć się komunikować swoje uczucia oraz myśli poprzez sztukę, ale w sposób, który bardziej angażuje ich emocje i serca, niż skupia się wyłącznie na technikach artystycznych. 

Współczesne potrzeby młodzieży
Każdego dnia młodzi ludzie poszukują sensu, inspiracji, siły i celu. Zmagają się z presją społeczną, wyzwaniami edukacyjnymi i koniecznością odkrycia swojego miejsca w świecie. Coraz częściej czują się zagubieni, brakuje im narzędzi do wyrażania emocji, myśli i wewnętrznych przeżyć.
Z tego powodu widzimy coraz większą potrzebę, aby kłaść nacisk na przygotowanie serc i umysłów młodych ludzi – uczniów szkół ponadpodstawowych. Zamiast uczyć ich, jak tworzyć sztukę w tradycyjnym sensie, chcemy otworzyć przed nimi przestrzeń do opowiadania o sobie, do samopoznania i poszukiwania. Sztuka, którą stworzą, stanie się wynikiem tej wewnętrznej pracy, a nie celem samym w sobie. 

Nowe podejście
Projekt “Sztuka Działa Tu i Teraz” opiera się na założeniu, że prawdziwa sztuka rodzi się z autentyczności, samoświadomości i zdolności do wyrażania tego, co w nas najgłębsze. Warsztaty, które proponujemy, nie są jedynie technicznymi zajęciami artystycznymi. Mają one przede wszystkim wspierać młodych ludzi w zrozumieniu siebie i swoich emocji, dając im narzędzia do wyrażania siebie w sposób pełen empatii, uważności i zrozumienia.

Wypełnij FORMULARZ ZGŁOSZENIA
(Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń)

Warsztaty wspierające dobrostan:
Warsztaty Empatycznej Komunikacji (NVC):
Celem warsztatów jest nauczenie uczestników, jak wyrażać swoje uczucia i potrzeby w sposób otwarty i empatyczny. Chcemy, aby młodzież nauczyła się rozpoznawać swoje emocje i komunikować je w sposób, który buduje wzajemne zrozumienie, zarówno z rówieśnikami, jak i dorosłymi. Poprzez ćwiczenia oparte na modelu Nonviolent Communication (NVC), uczniowie będą mieli okazję nauczyć się, jak słuchać innych, jak unikać oceniania i jak radzić sobie z trudnymi emocjami w codziennym życiu. Celem warsztatów nie jest tworzenie ostatecznej pracy artystycznej, lecz proces poznawania siebie poprzez komunikację i otwieranie się na innych. 

Warsztaty Mindfulness (Uważność):
Uważność (mindfulness) to kluczowa umiejętność, która pomaga młodym ludziom być obecnymi tu i teraz, radzić sobie ze stresem i napięciem oraz lepiej zrozumieć swoje ciało i umysł. 

O PROGRAMIE MINDFULNESS DLA MŁODZIEŻY
Stworzyliśmy program Akademia Mindfulness dla Młodzieży (AMdM) z myślą o profilaktyce zdrowia psychicznego uczniów w wieku 11-15 lat. Uważamy, że to dla młodzieży “złoty okres” na naukę mindfulness, bo właśnie w tym stadium rozwoju (nazywanym przez Piageta  “operacje formalne”) stajemy się zdolni do dochodzenia naszych potrzeb, zainteresowań i pragnień (wcześniej jedynie na nie reagujemy). Każda z sześciu lekcji trwa, w zależności od możliwości czasowych, od 45 do 60 minut. Odbywa się w formie prezentacji łączącej wypowiedzi bohatera/ki, informacje naukowe oraz, co najważniejsze, ćwiczenia uważności, po których uczniowie dzielą się swoimi wrażeniami. Program stanowi curriculum sześciu multimedialnych lekcji przeznaczonych dla uczniów w wieku 11–15 lat. Każda kolejna lekcja służy do kształtowania zmysłu świadomości – wobec oddechu, ciała, uwagi, uczuć, myślenia – łącząc ciekawą narrację z ćwiczeniami praktycznymi. Mimo wyraźnego zorientowania na podejście naukowe, AMdM nie kładzie nacisku na standardowe przekazywanie wiedzy. Służy raczej do rozwijania w uczniach ciekawości i stymulowania ich chęci do eksperymentowania.

Warsztaty Artystyczne:
Działania artystyczne będą naturalną kontynuacją, niewymuszonym efektem  wcześniejszych warsztatów z komunikacji i uważności. Zamiast koncentrować się na ostatecznym efekcie wizualnym,  sprowokujemy młodzież, aby wyraziła swoje emocje i refleksje poprzez proste działanie artystyczne – twórczość. Chcemy im nadać formę INFORMACJI ZWROTNEJ.
Uczestnicy, korzystając z narzędzi plastycznych, stworzonych w warsztatach instalacji, przestrzennych projektów lub indywidualnych prac, będą mieli okazję opowiedzieć o swoich doświadczeniach i odkryciach. Sztuka będzie odzwierciedleniem ich procesu samopoznania i empatycznej komunikacji. 

Wystawa finałowa INFORMACJA ZWROTNA– ekspresja autentycznych emocji
Projekt zakończy się wystawą, na której zaprezentowane zostaną prace uczestników – nie jako techniczne dzieła sztuki, ale jako forma ekspresji ich wewnętrznych przeżyć. Każda praca będzie odzwierciedleniem drogi, jaką przeszedł uczestnik podczas warsztatów: od nauki komunikacji i rozumienia swoich emocji, po ćwiczenia uważności i działania twórcze. Wystawa nie będzie miała na celu jedynie pokazania efektu końcowego, ale stanie się przestrzenią do refleksji nad procesem, który uczestnicy przeszli – nad ich doświadczeniami, emocjami, sposobem, w jaki odkrywali siebie i budowali swoje relacje z innymi. 

Dlaczego ta zmiana?
W dzisiejszych czasach młodzi ludzie są narażeni na presję osiągnięć, a ich potrzeby emocjonalne często zostają zepchnięte na dalszy plan. Chcemy, aby ten projekt był odpowiedzią na ich potrzeby – miejscem, gdzie mogą zatrzymać się, spojrzeć w siebie i odkryć, kim są naprawdę. Naszym celem jest wspieranie ich dobrostanu emocjonalnego i mentalnego, a nie tylko rozwijanie technicznych umiejętności artystycznych. Poprzez ten projekt dajemy im narzędzia, aby mogli nie tylko tworzyć sztukę, ale przede wszystkim opowiadać o sobie, wyrażać swoje uczucia i refleksje w sposób autentyczny, bez narzucania presji efektu końcowego. Zapraszamy młodzież do wspólnej podróży ku odkrywaniu siebie i wyrażaniu własnych historii poprzez sztukę, empatię i uważność.  

Osoby Festiwalu:

Pomysł i działania artystyczne:
Martyna Skrednów
Kulturoznawczyni, animatorka kultury. Od 16 lat działa w sektorze publicznym i pozarządowym na rzecz upowszechniania kultury i edukacji pozaformalnej w Warszawie, pomysłodawczyni i koordynatorka wielu projektów, warsztatów, programów edukacyjnych i artystycznych dla dzieci i młodzieży, m.in. projektu “Port Prochownia” nominowanego do Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej. Zdobywczyni Nagrody w konkursie dla animatorów i animatorek kultury IMPULS KULTURY – Mazowiecka Nagroda Inspiracji Kulturalnych 2023, zdobywczyni III miejsca w czternastej edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej w kategorii PROCESY TWÓRCZE za projekt „Tryptyk”. Współautorka kreatywnego zeszytu edukacyjnego dla dzieci w wieku 4-7 lat “Otwórz oczy na dźwięk z Bugim”, wydanego w 2020 roku, będącego uzupełnieniem podstawy programowej placówek działających w obszarze edukacji alternatywnej. Pracuje z artystami, pedagogami, uczniami, przedstawicielami oświaty i kultury. Trenerka Family-Lab Polska, doświadczona towarzyszka dzieci. Pracuje w nurcie wolnej edukacji, rodzicielstwa przez zabawę, porozumienia bez przemocy. Jest absolwentką IV edycji szkolenia „Rodzicielstwo bliskości dla profesjonalistów”. Ukończyła kurs mindfulness b-fundamenty dla pedagogów.

 

Tomasz Daszczuk
Reżyser, aktor, pedagog teatru. Absolwent Wydziału Reżyserii Teatru PWST Wrocław, aktor z dyplomem ZASP. Członek Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Współtwórca Festiwalu SZTUKA DZIAŁA, juror Warszawskiego Festiwalu Teatralnego Młodych. Współpracuje z Instytutem Teatralnym, TR WARSZAWA oraz organizacjami zajmującymi się edukacją alternatywną. Inspiracji poszukuje na granicach konwencji.

Program Mindfulness
Natalia Lipiecka
Moja droga z mindfulness zaczęła się w 2017 roku na kursie .b Foundations – brytyjski kurs uważności dla osób zainteresowanych kwalifikowaniem się jako nauczyciel dla dzieci i młodzieży. Od tamtej pory prowadziłam zajęcia mindfulness dla grup dzieci w Warszawie jak i na wyjazdach wakacyjnych – w Sopatowcu. Wielokrotnie wraz z Michaelem Sandersonem współprowadziłam szkolenie nauczycielskie programu Akademia Mindfulness dla Młodzieży (AMdM) oraz zjazdy studiów podyplomowych Uważność i Współczucia na SWPS. Prowadziłam sześciotygodniowe kursy AMdM w różnych placówkach publicznych na terenie Warszawy w ramach projektu badawczego Uniwersytetu Warszawskiego (IDUB) a także indywidualnie. Jestem również nauczycielem programu MBLC – Mindfulness Association dla dorosłych a także instruktorem technik relaksacyjnych dla dorosłych i młodzieży (w trakcie certyfikacji) – Polski Instytut Trenerski. Oprócz tego pracuję w Fundacji Mederi jako koordynator oraz prowadząca zajęcia a także w fundacji Odjazdów również jako prowadząca zajęcia.  Mam szeroką praktykę w prowadzeniu zajęć sensoryczno-artystycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym, Jestem instruktorem masażu Shantala dla niemowląt, kwalifikowałam się w metodzie Original Play (pierwotna zabawa), Arteterapii w pracy z dziećmi i młodzieżą, Treningu Autogennym, Terapii Tańcem i Ruchem i innych technikach pracy ze stresem.Prywatnie jestem pełnoetatową mamą Jasia, zgłębiam tajniki holistycznego podejścia do życia, uważnego rodzicielstwa i rodzicielstwa bliskości. Czynnie praktykowałam też NVC. Poza tym czasem maluję, czasem tworzę autorską biżuterię co również wspiera moją praktykę nieformalną
Porozumienie bez przemocy

dr Anna Garbacz
Jestem szczęśliwą żoną i mamą czterech chłopców. Członkowie rodziny są moimi pierwszymi nauczycielami Porozumienia bez przemocy. Mąż jest moim towarzyszem i najbliższym przyjacielem. W relacji małżeńskiej uczę się równowagi pomiędzy troską o siebie, a troską o potrzeby drugiego człowieka. Dzieci dają mi niezliczone okazje do praktykowania NVC. One mają naturalny kontakt z życiem. Są “tu i teraz”. Przyjmują rzeczywistość taką, jaka “jest”. Ja często mam bardziej kontakt ze swoimi planami, oczekiwaniami niż z tym, co “jest”. Dzieci pomagają mi wracać do tego, co “jest”. Porozumienie bez przemocy praktykuję od 2009 roku. Moją pierwszą nauczycielką i przyjaciółką wśród trenerów NVC jest Eva Rambala – bliska współpracowniczka Marshalla Rosenberga. Eva pokazała mi uzdrawiającą moc empatii. Nauczyła mnie tego, że głębokie porozumienie i satysfakcjonującą współpracę można osiągnąć bez względu na różnice w sposobie postrzegania rzeczywistości, w opiniach, poglądach czy wyznaniu. Moją pasją są mediacje NVC. Trzykrotnie ukończyłam Intensywny kurs mediacji NVC organizowany przez AKADEMIĘ NVC (prowadzony przez min. Anię Mills, Aleksandrę Gołaszewską, Ike’a Lasatera, John’a Kinyona). Pierwsze kroki jako mediator stawiałam w Anglii w Fundacji Mediatorów Społecznych, zajmujących się konfliktami międzysąsiedzkimi oraz rodzinnymi (East Surrey Community Mediators). W Wielkiej Brytanii kontynuowałam naukę NVC z Jo McHale. Poznałam swoją przyszłą asesorkę (opiekunkę certyfikacji NVC) Ginę Lawrie, zafascynowałam się NVC Dance Floors. Gina nauczyła mnie jasnego wyrażania siebie z godnością, a dzięki NVC Dance Floors mam większą łatwość podążania za procesami NVC (np. empatia dla siebie, wyrażanie siebie, odmawianie, podejmowanie decyzji).Doświadczenie zawodowe zbierałam od 2009 roku pracując ze studentami (jako doktor psychologii rozwojowej), nauczycielami, rodzicami i dziećmi w instytucjach edukacyjnych (jako psycholog szkolny, trener grupowy), z małżonkami, partnerami biznesowymi (jako mediator) oraz z klientami indywidualnymi.