Kurs Wiedzy o Sztuce Współczesnej

Szanowni Państwo,

zachęcamy do wypełnienia formularza wstępnej deklaracji uczestnictwa w Kursie Wiedzy o Sztuce Współczesnej 2025/2026 (edycja XV).

FORMULARZ ELEKTRONICZNY(kliknij)

Po weryfikacji formularza otrzymają Państwo maila potwierdzającego przyjęcie zgłoszenia.
UWAGA! Liczba miejsc jest ograniczona. W przypadku przekroczenia limitu miejsc zostaną Państwo wpisani na listę rezerwową.

Harmonogram wykładów oraz wszystkie niezbędne informacje dotyczące kursu prześlemy mailowo we wrześniu 2025 r.
Wiadomość otrzymają osoby, które wypełniły wniosek papierowy (kontynuacja) lub zgłosiły się za pośrednictwem elektronicznego formularza.

Więcej o kursie oraz harmonogramy poprzednich edycji znajdują się poniżej.

 

9 października 2024 roku rozpoczęliśmy kolejną, czternastą  już edycję kursu z cyklu „Sztuka naszych czasów”, zatytułowanej „Widzenie nowoczesności”.

Podobnie jak w latach ubiegłych zajmować się będziemy zjawiskami  i procesami, które na przestrzeni ostatnich 120 lat doprowadziły do gruntownego przeobrażenia sztuk plastycznych.

Zajęcia adresowane są do szerokiej grupy słuchaczy zainteresowanych głębszym poznaniem sztuki XX wieku, a w szczególności do nauczycieli, ale także
do młodzieży przygotowującej się do studiów na kierunkach artystycznych – do przyszłych plastyków, architektów i historyków sztuki, oraz studentów kierunków humanistycznych.

Chcemy, aby nasze zajęcia były atrakcyjne zarówno dla nowych słuchaczy, jak też i dla tych, którzy uczestniczyli w poprzednich odsłonach cyklu. Część tematów będzie zupełnie nowa, a niektóre wykłady pogłębią pewne zagadnienia obecne wcześniej. Kurs obejmować będzie około 28 półtoragodzinnych spotkań. Kursanci na zakończenie zajęć będą mogli otrzymać świadectwo ukończenia kursu.

 

Harmonogram wykładów:
(na czerwono zaznaczono zmiany w harmonogramie)

9 października 2024 – prof. dr hab. Robert Cieślak
Widzenie nowoczesności. Picasso i Kandinsky (wykład inauguracyjny)

16 października 2024 – prof. dr hab. Marta Leśniakowska
Impresjonizm dzisiaj: Monet – obraz tego, co nadeszło

23 października 2024 – mgr Dorota Płuciennik
Gabrielle D’Annunzio – bajkowa rezydencja nad jeziorem Garda

6 listopada 2024 – prof. dr hab. Marta Leśniakowska
Impresjonizm dzisiaj: Manet – obraz zwielokrotniony

13 listopada 2024 – prof. dr hab. Waldemar Baraniewski
Miasteczko wyścigowe. “Najbardziej godna uwagi nowoczesna architektura
w Polsce”

20 listopada 2024 – mgr Dorota Płuciennik
Nie tylko Bauhaus. Walter Gropius – architekt i społecznik

27 listopada 2024 – mgr Kaja Rupocińska
John Ruskin – angielski krytyk sztuki, bez którego nie byłoby pre-rafaelitów, Williama Morrisa ani JMW Turnera

4 grudnia 2024 – prof. dr hab. Maria Poprzęcka
Sztuka co dwa lata – Biennale Weneckie

11 grudnia 2024 – mgr Dorota Płuciennik
Narty, dancing, brydż – wypoczynek w kurortach 20-lecia międzywojennego

18 grudnia 2024 – dr Olaf Kwapis
West Berlin. Architektura w cieniu zimnej wojny

15 stycznia 2025 – dr Aleksandra Jatczak-Repeć
Moda i secesja

22 stycznia 2025 – mgr Joanna Falkowska-Kaczor
Krzysztof Wodiczko: inżynier, naukowiec, aktywista, dizajner… a przy tym artysta.
O symbolicznej sile jego międzynarodowych działań.

29 stycznia 2025 – prof. dr hab. Maria Poprzęcka
Losy sztuki w przestrzeni publicznej  

19 lutego 2025 – mgr Przemysław Głowacki 
Maurits Cornelis Escher i sztuka iluzji 

26 lutego 2025 – dr Olaf Kwapis
Peggy Guggenheim – ultima Dogaressa         

12 marca 2025 – dr Aleksandra Jatczak-Repeć
Moda i art deco

19 marca 2025 – prof. dr hab. Waldemar Baraniewski
Joseph Beuys “Każdy człowiek jest artystą”

26 marca 2025 – prof. dr hab. Marta Leśniakowska
Akt: ciało-sztuka-seksualność

2 kwietnia 2025 – mgr Kaja Rupocińska
Pre-rafaelici – rewolucjoniści, obrazoburcy, klasycy

9 kwietnia 2025 – prof. dr hab. Waldemar Baraniewski
Nowy York Julian Schnabel, David Salle, Eric Fischl, Gordon Matta-Clarck,
Jean-Michel Basquit

16 kwietnia 2025 – mgr Przemysław Głowacki 
Victor Vasarely i narodziny op-artu   

23 kwietnia 2025 – mgr Przemysław Głowacki 
Bridget Riley. Od puentylizmu do abstrakcji i z powrotem       

7 maja 2025 – dr Agnieszka Morawińska
„W sztuce wszystko wolno”– Katarzyna Kozyra

14 maja 2025 – prof. dr hab. Dorota Folga-Januszewska
Pamięć ogrodu od hortus conclusus do ogrodu kubistycznego

21 maja 2025 – prof. dr hab. Dorota Folga-Januszewska
Performance w naturze – natura performance’u

28 maja 2025 – mgr Joanna Falkowska-Kaczor
Władysław Hasior – „Każdy przedmiot ma swój sens, a złożone tworzą aforyzm”

4 czerwca 2025 – dr Aleksandra Jatczak-Repeć
A co pod sukienką? Historia kobiecej bielizny

11 czerwca 2025 – prof. dr hab. Maria Poprzęcka
Joanna Rajkowska – artystka odważna

 

Liczba miejsc jest ograniczona.
Brak wolnych miejsc.

Odpłatność za udział w kursie wynosi 260 PLN.

Wykłady odbywają się w wybrane środy, w godz. 18:00-19:30.

Dokumenty:
Zasady uczestnictwa w Kursie Wiedzy o Sztuce Współczesnej 2024/2025
Klauzula informacyjna dla uczestnika Kursu Wiedzy o Sztuce Współczesnej 2024/2025

Koordynatorka merytoryczna:
Halina Polak, historyczka sztuki

Koordynatorka organizacyjna:
Monika Orzoł
22 277 06 09, monika.orzol@eduwarszawa.pl, scek@eduwarszawa.pl

 

 

Poprzednie Edycje