Projekt realizowany w marcu i kwietniu 2025r., skierowany był do uczniów pierwszych klas warszawskich szkół ponadpodstawowych i miał na celu wsparcie ich w procesie adaptacji do nowych wyzwań społecznych i emocjonalnych. Uczestnicy wzięli udział w różnorodnych działaniach integracyjnych i artystycznych, pomagających lepiej zrozumieć siebie i budować zdrowe relacje z rówieśnikami. Zrealizowaliśmy łącznie 36 godzin zajęć z 67 uczestnikami projektu. Młodzież pod okiem kuratorów zajęła się aranżacją przestrzeni ekspozycyjnej, samodzielnie przygotowała eksponaty wystawiennicze oraz opisy prac.
Moduł I
Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
Prowadzenie: Edyta Ganc
Warsztaty TUS stanowiły wyjątkową platformę do głębokiej analizy relacji międzyludzkich. Uczestnicy zostali zaproszeni do dyskusji na temat wybranych motywów, ćwiczeń doskonalących umiejętności społeczne oraz kreatywnych działań, które wspierały współpracę i integrację.
Działanie artystyczne: “Neonowe Połączenia: Sieć Wspólnoty” w ramach techniki String Art
Prowadzenie: Martyna Skrednów, Tomasz Daszczuk
Instalacja eksploruje ideę połączeń międzyludzkich oraz różnorodność relacji społecznych. Uczestnicy projektu tworzyli wizualizacje wybranych przez siebie więzi, używając kolorowych sznurków, z których każde: kolor, długość i splot, symbolizują inne natężenie i przebieg relacji. Utrudnieniem było przedstawienie osobistych ścieżek kilku artystów na jednej planszy, tak, aby indywidualne historie złożyły się w harmonijną kompozycję.
Metalowe gabiony posłużyły za struktury nośne dla obrazów String Art. Ich surowy, industrialny charakter kontrastuje z kolorowymi nićmi, podkreślając różnorodność i dynamikę wyplecionych historii.
Moduł II
Porozumienie bez Przemocy (NVC)
Prowadzenie: Anna Garbacz, Alicja Kusch (Fundacja Żyrafy)
Ćwiczenia komunikacji opartej na empatii i zrozumieniu jako narzędzia do budowania głębszych relacji oraz efektywnego rozwiązywania konfliktów.
Działanie artystyczne: “Ramki Konfliktu: Trash Art”
Prowadzenie: Martyna Skrednów, Tomasz Daszczuk
Uczestnicy nadali drugie życie elektroodpadom, które stały się źródłem inspiracji i tematem przewodnim prac indywidualnych. Tworzyli ramki obrazkowe, używając elektrośmieci i elementów metalowych jako wizualnej metafory konfliktu. Każda kompozycja odzwierciedlała osobiste rozumienie konfliktu oraz emocjonalne doświadczenia autorów.
Zaproszenie – spotkajmy się na poziomie potrzeb
Do takiego traktowania konfliktu zachęcał Marshall Rosenberg – działacz pokojowy, mediator
w konfliktach o światowym zasięgu, twórca Nonviolent Communication (NVC). Praktycy Porozumienia bez Przemocy nie traktują konfliktu jako zagrożenia, raczej widzą go jako moment ważny dla budowania dobrego, jakościowego kontaktu, z uwzględnieniem tego, co ważne dla każdej zw stron. Może warto powiedzieć: “Witaj konflikcie!” i spokojnie przyjrzeć się temu, co nam przynosi…
Moduł III
Warsztaty Wokół Stołu
Prowadzenie: Julia Malejczyk Szalotka
Tu edukacja nabrała smaku! Połączenie gotowania z tworzeniem muzyki przy użyciu rejestratorów dźwięku. Uczestnicy pod opieką profesjonalnego edukatora kulinarnego, przygotowali proste potrawy
i eksperymentowali z dźwiękami związanymi z gotowaniem.
Działanie artystyczne: “Wege dźwięki”
Prowadzenie: Martyna Skrednów, Tomasz Daszczuk
Pomysł bezpośrednio związany z doświadczaniem świata w wymiarze słuchowym to koncepcja sonifikacji, która odpowiada na pytanie: jak przekształcić dane lub zjawiska nieaudytoryjne
w doświadczenia dźwiękowe? Sztuka interaktywna, w swojej istocie, opiera się na aktywnym zaangażowaniu widza, wymagając interfejsów, które wypełniają lukę między użytkownikiem
a dziełem. Podczas warsztatów, takim interfejsem reagującym na dotyk, który umożliwił nam tworzenie muzyki, stał się playtron. W czasie naszych spotkań eksperymentowaliśmy z różnymi dźwiękami a warzywa i owoce zamieniliśmy w instrumenty muzyczne.
W świecie, w którym wzrok często przyciąga naszą uwagę, czasami pomijamy wszechobecność dźwięku. Praktycznie każde wydarzenie, każdy ruch w naszym otoczeniu ma swoją własną sygnaturę dźwiękową, nie mniej ważną niż jego wizualny odpowiednik. Playtrony to nasze interaktywne instrumenty muzyczne, który umożliwiły generowanie dźwięków i melodii przez dotyk. Klipsy krokodylkowe umieściliśmy w materiale przewodzącym i uziemiliśmy. Dzięki zastosowaniu sensorów, niekonwencjonalne przedmioty, w tym przypadku warzywa i owoce stały się źródłem różnorodnych tonów. Zasada działania polega na stworzeniu obwodu pomiędzy urządzeniem a warzywem lub owocem. Urządzenie jest podłączane do komputera, więc po dotkniesz instrumentu, obwód się zamyka i odtwarzany jest określony dźwięk. Playtrony są zaprojektowane do pracy z materiałami organicznymi i przede wszystkim z tym, co zawiera wodę.