EMOCJE, SMAKI, DEMONY I BÓSTWA

Galeria Kazamaty, ul. Boleść 2, czynna codziennie w godz.13:00-20:00
czas trwania wystawy: 23.05-01.07.2018, wstęp wolny

 

Joanna Dominika Ładyżyńska, malarz, pedagog, projektant kostiumów teatralnych i charakteryzacji, członek Indyjsko-Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Kultury.

1999-2003 r. – studia w Akademii Artystycznej Technik Teatralno-Filmowych w Warszawie
2001-2006 – studia w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych na wydziale malarstwa
2006-2007 – asystent wykładowcy w Akademii Artystycznej Technik Teatralno-Filmowych w Warszawie
2007-2014 – prowadziła badania terenowe w Indiach Południowych (Tamilnadu, Kerala),  gościnny wykładowca na Uniwersytecie w Madrasie
2015-2017 – wykładowca w Akademii Artystycznej Technik Teatralno-Filmowych w Warszawie

Joanna Dominika Ładyżyńska bada możliwości interpretacyjne indyjskiej teorii estetycznej Rasa.
Łączy i dokonuje porównań kultur wschodu i zachodu, szuka wspólnych elementów.

O wystawie:
Bóstwa i demony zaczerpnięte z teatru Południowych Indii stały się dla mnie wiodącym motywem w realizacji tych prac. Demony i bóstwa, które jako postacie pozbawione cech ludzkich mają wywołać w patrzących uczucie: miłości, śmiechu, złości, smutku, mocy, zadziwienie, wstręt, strachu, które na wyższym poziomie, czyli odbiorze dzieła sztuki zmieniają się w smaki o nazwie RASA: miłość w rati rasa, śmiech w hasja rasa, złość w raudra rasa, smutek w karuna rasa, moc w vira rasa, zadziwienie w adbhuta rasa, wstręt w bibhatsa rasa, zaś strach w bhayanaka rasa. Tak oto zapisano w indyjskich teoriach estetycznych jako zasadniczych tak dla języka teatru, jak i dla malarstwa i rzeźby. Smaki estetyczne – Rasa niczym mandala wprowadzały widza w świat uczuć doświadczonych w stanie czystym , czyli pozbawiony elementów egoistycznych i związanych z ziemską egzystencją. Często jednak odbiór nie jest jednoznaczny, wystarczy odpowiednia zmiana kadru, intensyfikacja jednej z barw. Wieloznaczeniowość oparta o estetykę Rasa stała się dla mnie przedmiotem artystycznego zainteresowania oraz badań nad sztuką wizualną Indii. Wieloznaczeniowość, która jest skutkiem wielokulturowej relacji, swoistego dialogu transkulturowego, który przez wieki dokonywał się w Indiach.


Wystawy:
2007 – Teatr Kathakali – wystawa w Teatrze Ochoty z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru
2007- Galeria „Oko” przy Domu Kultury Ochoty w Warszawie
2008 – „Raga” Galeria R.I.O. w Warszawie
2008 – udział w Międzynarodowej Konferencji Sztuka Wizualna Indii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej w Warszawie
2009 – Od Maghreb po Daleki Wschód – wystawa w Domu Kultury Rakowiec w Warszawie
2010 – Sacrum zone – Praktik Art. Gallery –Madios Indie
2012 – The world of goods and demons – Forum Art. Gallery Madras, Indie
2013 – soft postel – Kalamandalam vijayan Kerala Kathakali Centre, Fort Kochi, Kerala, Indie
2014 – Bhewa – Focus Art. Gallery – Madras, Indie
2014 – soft postel – Papper House Fort Kochi, Kerala, Indie
2017 – Hasta abhinaja – Kalamandalam Deemed University for Art. And Culture – Trissur, Kerala, Indie; wystawa z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru
2017- Transformacje – Galeria Metamorfozy, Warszawa
2018- „Teatr” – Centrum Wielokulturowe w Warszawie – wystawa z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru

 

[/su_custom_gallery]