Stara Prochownia SCEK, ul. Boleść 2
Czas trwania wystawy: 9 maja – 2 czerwca 2019
Czynne codziennie w godz.: 13:00-20:00, wstęp wolny
Wernisaż: 9 maja 2019 (czwartek), godz. 18:30
Podczas Nocy Muzeów, 18 maja 2019, odbyło się spotkanie z kaligrafem Keiji Terada.
Uczestnicy mieli okazję poznać technikę malowania tuszem na papierze i spróbować własnych sił w tej dziedzinie.
Dowiedzieli się również jak przebiegają w naszych przestrzeniach spotkania z dziećmi i młodzieżą w ramach cyklu Lekcja w Galerii.
O wydarzeniu:
Na rok 2019 przypada 100. rocznica nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską i Japonią. Miasto Warszawa wraz z miastem Hamamatsu w 1990 roku zawarło umowę o współpracy muzycznej, dzięki której co roku osoby związane z muzyką mają szansę na wymianę międzykulturową.
Także w Warszawie co rok organizowano Matsuri – Piknik z Kulturą Japońską, dzięki któremu wielu warszawiaków mogło poznać bliżej kulturę kraju Kwitnącej Wiśni. Do tej pory dzięki Matsuri oraz kontaktom muzycznym nasze stosunki bardzo się pogłębiły. Teraz chcielibyśmy zorganizować w stolicy Polski wystawę, która pozwoliłaby na pogłębienie relacji na polu sztuki.
Artyści biorący udział w projekcie to Masayuki Muramatsu z Hamamatsu, który zajmuje się organizacją wystaw modelowania przestrzennego, Takaki Muramatsu, który zajmuje się rysunkiem i ceramiką oraz kaligraf Keiji Terada. Razem, choć za pomocą różnych środków wyrazu, organizują wystawy.
Mimo, iż ich biografie oraz umiejętności są różne, podstawy są wspólne. Wszystkie sztuki japońskie łączy głęboki związek z otaczającą przyrodą oraz szacunek dla procesu wykonywania dzieła. Gdy tworzona jest ceramika, jej wygląd zależy od temperatury ognia, w którym jest wypalana. Akwarele nadają się świetnie do portretowania japońskiego wilgotnego klimatu. W kaligrafii ważne są nie tylko głębia koloru i grubość kreski, ale i puste przestrzenie między liniami, zaś w sztuce przestrzennej można dostrzec upływ czasu potrzebny do jej stworzenia.
Kolejną cechą charakterystyczną sztuki zakorzenionej w japońskiej kulturze jest jej „przypadkowość” i nonszalanckość, charakterystyczna dla świata przyrody. Punktem stycznym wszystkich artystów jest podejście do sztuki odrzucające ego i samoświadomość, co nie oznacza, że w ich dziełach nie można odnaleźć charakteru człowieka, który je wykonał.
Mamy nadzieję, że poprzez wystawę „Japanart” uda nam się przekazać Polakom specyficzny, japoński pogląd na otaczający nas świat, zwłaszcza relację człowieka z przyrodą.
Wystawa pod Honorowym Patronatem Ambasady Japonii w Polsce.
Stowarzyszenie Salon Przyjaciół Japonii
O artystach:
Masayuki MURAMATSU (Contemporary Artist)
☎️ +81-538-48-8667 📧 masa@sf.tokai.or.jp
1953 born in Fukuroi, Sizuoka
1977 graduated from Tokyo University of the Art
1979 MA, Graduate School of Tokyo University of the Art
1978 Gallery Muramatsu, Tokyo
1979 Gallery Kobayashi, Tokyo
1980 Gallery Maki, Tokyo
1981 Gallery Maki, Tokyo I “YOIN ” Japanese contemporary art exhibition, Melbourne
1982 Gallery Maki, Tokyo I Gallery NAF, Nagoya I Gallery Maki, Tokyo I “OPERA ” Tokyo Metropolis Museum, Tokyo I Hosei University, Tokyo
1999 Gallery Tenjingura, Hamamatsu
2001 Toyoda Museum, Iwata I Fukuroi Citizen Gallery, Fukuroi
2003 Japan-Germany Contemporary Art Exhibition Hamamatsu & Krefeld
2006 Gallery CAVE, Hamamatsu
2007 Trio-Exhibition, Tsukimino-Sato Workshop Center, Fukuroi, Japan I Gallery Christian Fochem, Kurefeld, Germany
2008 Tsukiminosato Workshop Center, Fukuroi
2017 Gallery Kitanomaru, Fukuroi
I want to discover what controls us behind the scenes and where it comes from in modern society, and reawaken memories and original sceneries within the recesses of our consciousness and present a model relationship between mankind and the world. I hope that by unravelling these mysteries and understanding our dark side, we can find clues to building a world full of hope for the future.
Takaki MURAMATSU (Watercolor Painter)
☎️+81-53-489-5045 📧 takakim1014@yahoo.co.jp
1953 born in Iwata, Japan
1976 graduated from Musashino Art University, College of Art and Design
1993 research student, Aichi Prefectural University of Fine Arts and Music, Graduate School of Fine Arts
Award – Ceramic art:
- Selected at Shizuoka Prefectural Art Festival,
- Chozou Tokoname Ceramics Exhibition,
- Fugaku Biennale Exhibition, and
- Tokai Traditional Craft Exhibition
Award – Watercolor paint:
- Honorable Mention (2005) and Highest Art Award at Shizuoka Prefectural Art Festival (2007 and 2010)
- Selected at Fugaku Biennale Exhibition (2010)
- Selected at Japan Watercolor Federation Exhibition (2008 – 2013)
2004 Solo Exhibition, Shimada, Shizuoka I Solo Exhibition, Gallery Art Kageyama, Fujieda
2005 Solo Exhibition, Gallery Art Kageyama, Fujieda I Solo Exhibition, Namako-Kabe Gallery, Fujieda
2006 Solo Exhibition, Gallery Art Kageyama, Fujieda
2007 Trio Exhibition, Tsukiminosato Workshop Center, Fukuroi I Solo Exhibition, Gallery Art Kageyama, Fujieda
2008 Solo Exhibition, Gallery Art Kageyama, Fujieda
2009 Solo Exhibition, Gallery Art Kageyama, Fujieda
2011 Solo Exhibition, Gallery Art Kageyama, Fujieda
2013 Solo Exhibition, Gallery TaTau, Shimada
2015 Solo Exhibition, Gallery Art Kageyama, Fujieda
2017 Solo Exhibition, Gallery Art Kageyama
I show the glow of transient life through watercolors. I wanted to revisit real images of each and every connected life within the scenery, such as flowers, fruits and plants. This is done with a sense of gratitude as I consider how we live in an age in which such scenes exist.
Keiji TERADA (Calligrapher)
☎️ +81-53-472-5574 📧 hakusuiankterada@icloud.com
1953 born in Iwata, Shizuoka, Japan
1971 Excellent work prize, Dokuritsu Shojindan Exhibition I Associate Member of Dokuritsu Shojindan
1972 admission to Daito Bunka University, Dept. of Chinese Language I Supervised by Prof. Taiho YAMAZAKI I Member of Houitsu-Kai I Selected, Mainichi Calligraphy Exhibition
1973 Honorable Mention, Dokuritsu Shojindan Exhibition
1974 Excellent work prize, Dokuritsu Shojindan Exhibition I Highest Honors Prize, Autumn Dokuritsu Shojindan Exhibition
1975 Highest Honors Prize, Dokuritsu Ginza Exhibition
1976 graduated from Daito Bunka University
1972 – 1978 Selected, Mainichi Calligraphy Exhibition
1979 – 1989 No works exhibited
1990 Wang Xizhi Prize, New Year’s Exhibition (Central Museum)
1992 International Calligraphy Art Award, New York Paris Winning I Artist Tour
2005 Solo Exhibition “Sho is Art of Beautiful White”, Tenjin-Gura I Gallery Hamamatsu
2007 Trio Exhibition, Tsukiminosato Workshop Center, Fukuroi, Japan
2017 Second Solo Exhibition “Allusive White”, Hamamatsu Gallery I Sore-Kara
Calligraphy is the quintessence of discipline. The reason is simple. One cannot make any revisions once it is on paper, since it is written all at once until the final stroke is completed. Therefore, it is necessary to consider whether what I’m about to write might be worthy of appreciation and determine whether I can express my own sense of values. I am of the thinking that it is paramount to continually practice the art with a view to training the mind and honing one’s skills in order to achieve a completely empty mental state when approaching a work.