Ewa Machnio
Galeria Abakus, ul. Jezuicka 4
Czas trwania wystawy: 25 kwietnia – 26 maja 2019
Galeria czynna codziennie w godz. 13:00-20:00, wstęp wolny
O wystawie:
Niepełnosprawność disability zwłaszcza jeśli jest widoczna, intensywna, bywa trudna do zaakceptowania, rodzi w nas gniew, powodowany niezrozumieniem, nietoleracją, czujemy niesmak distaste. Produkując sztukę dla/o zdrowych (oczu/ach, uszu/ach, umysłów/ach, etc.), chcąc nie chcąc, przyczyniamy się do wykluczania/odłączenia disconnect osób z niepełnosprawnościami ze świata sztuki, nie akceptując disapprove ich obecności, pozostawiamy poza artystyczną dyskusją discussion.
Jednocześnie, wady disadventages nie zawsze postrzegane są, zwłaszcza przez osoby doświadczające ich, jako dysfunkcja disfunction, lub krzywda disservice. Bywa, że owa dysproporcja disparity, poprzez wyostrzenie innych zmysłów/umiejętności, staje się błogosławieństwem.
„Dis-” dla mnie oznacza również niezgodę disagreement, bunt przeciwko temu co znajome, bezpieczne, zdrowe, proporcjonalne, łatwe. Co nieprzystosowane do pełnienia określonych celów, zadań, oczekiwań. W biologii jest nieprawidłowością funkcjonowania komórki, tkanki, bądź całego organizmu. W socjologii prowadzi do zaburzenia systemu społecznego, napięć i deformacji, ujawnia dewiacje i nasz stosunek wobec nich. Zadaje pytania sprawiedliwy rozdział ról, zadaje pytania o ideał, wzór. Ujawnia pragnienia o naprawieniu błędu, zatuszowaniu wady uzupełnieniu braku.
W cyklu malarskim „dis-”, dokończ jak chcesz, śledziłam spektrum zaburzeń wzroku visual disturbances, w tym zaburzenie widzenia barw color vision disorder , prozopagnozja, zaburzenie rozpoznawania twarzy disorder of face perception , ślepowidzenie, nazywane także pomijaniem stronnym, lub zespołem nieuwagi distraction połowiczej i agnozją wzrokowo-przestrzenną. Tę część cyklu poświęciłam konkretnemu zespołowi zaburzeń/chorób diseases, zespołowi zaniedbywania połowicznego. Zaintrygowało mnie jak mocno wpływa na percepcję dotkniętej nim osoby i jaki powoduje dyskomfort discomfort w postrzeganiu rzeczywistości.
W pracy malarskiej nad cyklem obrazów, w poszukiwaniach formalnych, zderzałam ze sobą skrawki, strzępy, luźno wiążąc ze sobą informacje pochodzące z przychodzących pod wpływem impulsu, myśli, marzeń sennych, skojarzeń. Celowo czerpałam również ze starych fotografii, używając anonimowych wizerunków, po to, aby żadne elementy obrazu nie odwoływały się do siebie, nie miały wspólnych powiązań.
Ewa Machnio
O autorce:
Koncentruję swoje działania na poszukiwaniu nowej przestrzeni na styku życia codziennego, teatru i sztuki performance.
Tworzę sztukę zaangażowaną społecznie, w której centrum zawsze jest człowiek i jego relacja z otoczeniem.
Pracowałam z osobami marginalizowanymi, z ludźmi zmagającymi się z przeciwnościami losu, ludźmi na marginesie prawa lub poza prawem. Z uchodźcami (kilka projektów w obozach dla uchodźców), osobami z niepełnosprawnościa intelektualną, młodzieżą z zespołem Downa i autyzmem, osobami głuchymi, niewidomymi, osobami cierpiącymi na zaburzenia psychiczne oraz po kryzysie psychicznym. Ich historie, postawa, odwaga są często inspiracją dla mnie i mojej pracy. Pracuję zarówno z amatorami, osobami niezwiązanymi ze sztuką w żaden sposób, a także z profesjonalistami.
Obecnie, prowadzę badania w obszarze zaburzeń widzenia, które są tematem mojego doktoratu na Wydziale Malarstwa. Interesują mnie biologiczne, neurologiczne przyczyny zaburzeń, podobnie jak te związane z naturą, powodujące złudzenia optyczne, takie jak powidoki, iluzje i miraże.
W swojej pracy wykorzystuję różnorodne media, w tym malarstwo, grafikę (litografia i serigrafia), wideo oraz instalację i wybieram najbardziej odpowiednie medium dla każdego projektu lub łączę je. Zwykle robię serię prac, które składają się w jedną historię. W mojej pracy często używam wideo. Tworzę długie filmy w krajobrazie nagrane jednym ujęciem z kamery, np. 24-godzinne nagrania, które są jednocześnie rodzajem medytacji nad przestrzenią.
Ewa Machnio
Udział w wystawach:
- Układ Równoległy, Stara Prochownia SCEK, wystawa w procesie, Warszawa, 2019.
• Główna Biblioteka Lekarska, wystawa doktorantów Wydziału Malarstwa, 2017.
• 13 Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki, Ostrowiec Świętokrzyski, 2016.
• Przesuniete światło, Galeria Przestrzeń Publiczna, Warszawa, 2016.
• Multimedialna instalacja Azyle: wielkoformatowy kolaż malarski, instalacja dźwiękowa, animacja poklatkowa, przestrzeń publiczna, Warszawa, 2016.
• Galeria Biała Ściana, Łódź, 2016.
• Galeria Biała Ściana, Łódź, 2014.
• Gallery.for.me, NY, USA, 2014
W Galerii Abakus odbywają się zajęcia Lekcja w Galerii. Oferta przeznaczona jest dla klas szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Warsztaty rozpoczyna prelekcja na temat aktualnej wystawy. Po wprowadzeniu teoretycznym ukazującym tematykę, stylistykę i technikę prezentowanych prac, prowadzący rozpoczyna warsztat plastyczny inspirowany wystawą.